TVs kedelige forsommer

Nu er vi sikkert en del der går og holder øje med om, eller hvordan broadcasterne har udtænkt smarte måder at få seerne tilbage, nu hvor pandemien er på vej væk.

Og jo, der er naturligvis “VMD” og tidligt næste år kommer der sikkert en ny omgang “Badehotellet”, altså engang efter DR har sendt deres søndags drama færdig.

Desværre tager der ikke meget hånd om kedelige – og endog særdeles konkrete problemer – for de samme broadcastere.

Der er nemlig – endnu engang – komme nye og – om muligt – endnu kedeligere tal ud om seerne valg.

Den korte version er at seerne nu vælger TV så meget fra, at det næsten er svært at tro på.

Dette suppleret med at streaming – fortsat – nærmest eksploderer, mens broadcast – som bekendt – står totalt stille. 

Kun suppleret af af cheferne – næsten uhørligt – forklarer at deres planer skam stadig handler om at hente de tabte kabel TV kunder, og alle de andre tabte kunder tilbage via tiltag som – for eksempel – DRTV og TV2 Play.

Det bliver dog lidt svært, vurderer Conviva’s “Q2 2021 State of Streaming: Europe”.

Her fremgår det nemlig – pænt tydeligt – at mens broadcast taler halve og kvarte procent, taler streamerne og fremgang der er op imod 1000 procent bedre.

Læs også  Dplay holder kursen
DR havde succes med deres forskellige karantæne formater i det tidlige 2021 – søndag prøvede de igen

Stream forbruget, målt på dataforbrug, voksede nemlig med 19 procent i hele Europa, hvilket – reelt – dækker over at forbruget i Q2 2021 steg med 23 procent, men at et par Øst Europæiske markeder skruede lidt ned for deres streaming forbrug. ( forbruget gik også en procent ned i Syd Europa, hvilket kunne tænkes at hænge sammen med de nye varme rekorder )

Uanset hvad, voksede streaming nærmest umætteligt igen, mens broadcast, tabte seere, kunder og andele.

Værst af alt er det nu på den absolutte “hjemmebane” streaming vinder over broadcast.

Mængden at nyindkøbte Smarte TV, i Europa, voksede nemlig med 29 procent, hvilket tyder på at forbrugerne nu – reelt – køber deres TV med udgangspunkt i at “det kan vise netflix”, uden smålig hensyntagen til at om det – også – kan bruges til at se TV på.

Det var dog ikke kun broadcasterne der fik slag, i Q2.

Også spil-konsol producenterne måtte se sig slået af streamerne.

Konsol salget gik således 11 procent ned.

En af de store tabere i den forbindelse er TV reklamerne.

TV reklamer, der jo skal ses af mange for at “virke” gik således ned med 16 procent, hvilket – formoder vi – er en form for “målt effekt” af de omtalte TV reklamer, der – igen i følge Conviva’s “Q2 2021 State of Streaming: Europe” derfor virkede 37 procent dårligere end Q1.

Læs også  6 ud af ti husstande vælger sporten først

“Grey’s Anatomy” det mest hypede show, målt på hvor meget det blev omtalt på SoMe platformene, med spanske “Elite” ( Netflix Spanien ) som den næst mest “omtalte” serie på SoMe.

Det eneste broadcasterne har tilbage, som de omvendt også har succes med, er “Europæisk fodbold”. 

Det ( TV kiggeriet af ) gik 68 procent frem, målt i forhold til Q1.

Her lige en promo for Elite, der ser ud til at være nået til sæson 3.