Nyinvesteringerne i broadcast udstyr

Vi skal bare et par uger tilbage, før det “gik galt” for DR, der kunne konstatere at DR Drama alligevel ikke havde budget til at producere endnu en kostume serie.

På samme måde er “hardwaren” i broadcast miljøet sikkert også snart et problem for selvsamme DR.

Analyse firmaet Persistence Market Research, har nemlig kigget lidt på udviklingen.

Og det ser ret trist ud.

Der skal nemlig investeres en masse, i ny hardware, hvis du vil være med i kampen om seerne.

Konkret vurderes det såkaldte “broadcast equipment” marked at være op imod 6,2 milliarder dollars værd i 2021.

Og nu hvor de forventes at vokse med 9,4 procent frem til 2031, har du gættet det.

De næste 10 år byder på masser af – nødvendige – investeringer i alt fra 4K til 8K og mere, samt højere “kvalitet” i både udtryk og data mængder.

Det er – næsten – lige før at Persistence Market Research analysen vurderer at broadcastere der “sparer” på data mængderne – potentielt – kan se frem til færre kunder, eller – herhjemme – medielicens betalere.

Forresten en udvikling der allerede er godt i gange her i landet.

Medie servere og andet hardware skal helst være fremtidssikret 10 år frem

I princippet understreget af at DR Drama ikke havde råd til en produktion, der ellers var sat igang og som skulle på DR1 engang i efteråret 2024.

Læs også  Canon laver også virtuelt PM

Studiet fra Persistence Market Research, kigger naturligvis mest på den generelle udvikling, der – inkluderer – bunker af broadcastere der forlader fortidens analoge verden, og overgår til en digital ditto.

Omvendt er vores lokale broadcastere jo – for længst – blevet digitale, hvorfor det i deres tilfælde – formodentligt – mere handler om stadig smartere måder at producere på, og det på udstyr der bliver klogere og klogere.

Og stadig mere digitalt.

t

Som eksempel nævner analysen behovet for at kunne sende filer “over internet”.

Noget – for eksempel – DR har gjort en del ved, med DRTV, der – som vi er orienterede – er ved at finde en ny udbyder af tjenester der – opsummeret – kan kaldes for (?) backbone i DRTV, og hele DRs streaming tiltag.

Skulle DR vælge en leverandør der de næste 7 år sparer på båndbredden, kunne man – i følge Persistence Market Research analysen – sagtens forestille sig at udviklingen løber fra DRTV.

Konkret.

De andre tjenester tilbyder 4K HDR i 15 mbit/s H265, mens DRTV ( igen som eksempel ) tilbyder 2 mbit/s i H264.

Persistence Market Research analysen beskæftiger sig også med udviklingen i forhold til udstyr der bruges til at gemme optagelser på ( medie servere ) og de netværk der skal distribuere de voksende mængder af data.

Læs også  Flere konkrete FX3 specs

Uden at kende de netværk vores lokale broadcastere bruger, eller dem som resten af verdens broadcastere bruger, er vi pænt sikre på at de er “under dimensionerede” og at de i løbet af få år derfor skal opgraderes og suppleres med container efter container af SSD diske, der bliver fyldt op med data, alt for hurtigt.

Alt sammen udgifter der jo skal hentes hjem på driften, eller “forretningen” broadcast.

Ud over de – oplagte – dele af braodcast kæderne der – må man forvente – skal opdateres er detaljer som netop lager, distribution, udvikling mod højere opløsninger ( 4K og 8K ) oplagte udfordringer for de broadcastere der ikke har tænkt 5-10 år frem i forhold til den teknologiske udvikling, hos deres slutkunder, TV seerne.

Målt globalt, er det dog ikke så meget Europa, som det er USA og Kina/Indien, hvor der bliver investeret heftigt over de næste 10 år.

Et at de dyre steder at komme bagud er MCR der idag burde kunne arbejde i mindst 4K HDR 10bit

Årsagen til dette, er at broadcasterne i EU – sådan generelt – har været ret gode til at både blive digitale, og tænke pænt langt frem i forhold til den teknologiske udvikling.

Noget flere i Kina og Indien har “glemt”, hvorfor der fortsat findes analoge TV stationer der.

En talsperson fra Persistence Market Research siger:

 -Growing transition from analog to digital broadcasting happens to be one of the major factors responsible for driving market growth, slutter han og taler – i princippet – mest til de virksomheder, der sælger hele TV stationer.

Læs også  Serier de næste 12 måneder

Omvendt, har COVID-19 pandemien sat altid i stå, hvorfor teknologien – de fleste steder – fortsat er den samme som for 2 år siden, hvorfor denne – formodentligt – meget snart bør opgraderes, uanset om den enkelte broadcaster er digital eller analogt baseret.

Eneste positive der er at sige om pandemien, er omvendt at udviklingen mod UHD også er blevet forsinket med et par år.

Noget flere broadcastere helt sikkert er ret glade for, da de fortsat hverken råder over optage, server eller distributions udstyr der kan håndtere en data mængde der – i princippet – er 4 gange så stor som 1080P, der – forresten – heller ikke er mange broadcastere der er nået til, internt.

Det er muligt at købe adgang til rapporten her.

https://www.persistencemarketresearch.com/market-research/broadcasting-equipment-market.asp