Den lineære TV motor lider

Den absolutte driver i TV, er som bekendt sport.

Og selv om at sport stadig får alverdens seere til både at se TV, og investere i alt fra store kanal pakker, til enorme TV apparater, tyder en ny analyse på at sport er ved at miste pusten.

På moderne dansk tyder flere indikatorer på at TV seerne ikke længere er parate til at betale for adgang til sport, som de var tidligere.

En ny rapport fra MoffettNathanson Research (“Is the death of TV sport viewing exaggerated?”) kan desværre konstatere at the Tokyo Olympics stort set blev ignoreret i USA, og i store dele af resten af verden.

Nu viser det sig så ydermere at “alt TV sports seening i USA, inklusiv NBA, MLB, Masters og NHL, taber seere som aldrig før.

Og at de har gjort det i flere år.

OL blev stort set ignoreret i USA og oplevede et seertab på 42 procent i forhold til det forrige

I konkrete blev der kigget hele 42 procent mindre end da OL var i Rio.

Værst af alt var trætheden med sport på TV allerede indtruffet i Rio der gik hele 35 procent ned i forhold til London.

MoffettNathanson Research er dog opmærksomme på at det er “tidligt” at afskrive sport som den “store motor” og det vigtigste trækplaster i forhold til live TV.

Sikkert er det i hvert fald at TV har et problem, når  – hvis – sports seerne for alvor begynder at droppe lineært TV.

Læs også  Lineær sportsstreaming fra TV2

Vurderingen fra MoffettNathanson Research har ydermere kigget på at sports begivenheder i USA, som NCAA Football, hittede ( sidste gang ) tilbage i år 2000, men at NFL 2021/22 sæson åbningen rent faktisk havde flest seere siden 2015.

Lokalt i USA, er vurderingen dog fortsat at de seere der ser sport, er blevet “ældre” og at de – som eksempel – ikke finder en god del af det som ESPN sender som relevant.

Som eksempel er den unge seergruppe, der er de 18 til 49 årige, gået ned med 43 procent fra 2014 til 2019.

Blandt de oplagte undskyldninger for tabet af seere, er alt fra “cord cutting” til et skift imod “online forbrug” af alt andet end lineært TV.

Sikkert er det dog ifølge MoffettNathanson Research, at hovedårsagen til at stadig færre ser sport i TV, er at det er blevet væsentligt dyrere at købe sig adgang til indholdet.

Der er ikke rigtigt nogle tal ude om vores lokale TV marked.

Her er det dog – igen – sikkert at de mange nu tidligere kabel TV kunder, kombineret med den såkaldte sivning fra hovedkanalerne, må betyde et løbende tab af seere, der efterspørger lineær sport.