Nent Group skruer op for ambitionerne

Som det ser ud lige nu, er planen at Viaplay har vilde 12 millioner kunder før 2026.

Tallet er – uanset hvad – pænt ambitiøst, men ser det til trods ud til at være – potentielt – realistisk, nu hvor tjenesten, er på vej mod England, Canada, Tyskland, Østrig og Sweitz inden 2023, for samlet at kunne nå voldsomme 16 lande allerede i 2023.

I den forbindelse er der fortsat en eneste detalje der bliver ved med at springe i øjnene.

Viaplay har – som regel – gang i noget der minder om 50-60 TV serier om året.

Og uanset hvor meget de taler om at producere lokalt, ser det kun ud til at gælde Sverige og Norge, og snart også de 13 andre lande, streameren er på vej mod.

Det eneste marked, der ikke “leverer” til viaplay, er dermed Danmark, hvor der ellers – i disse dage – både bliver tale overophedning af produktions miljøet, og en himmelflugt på “priserne”, nu hvor “presset” er så stort som det er.

Gad vide hvordan markedet – og talentudviklingen – ville se ud hvis der blev produceret 20-30 serier til Viaplay også.

Uanset dette, er Viaplay på vej ud i den store verden.

Og med et mål på 12 millioner kunder i løbet af 2025, blander denne “Nordic Noir minus Danmark” streamer sig de helt store og globale streameres målsætninger.

Læs også  Dplay holder kursen
Viaplay har kæmpestore ambitioner om en fremtid på 16 markeder og 12 millioner betalende kunder i 2026

Ganske morsomt kan Nent Group der står bag tjenesten notere sig endog vilde vækstrater og omsætnings stigninger, der kan få enhver direktion til at smile.

Det såkaldte “annual organic sale” er nu oppe på at vokse med 18-20 procent, målt på hele koncernens indsatsområde og 13-15 procent i Norden.

Ambitionerne stopper dog ikke der.

Planen er at vokse med endnu vildere 23-25 procent de næste par år.

Alene i Norden, hvilket som bekendt kræver mere indhold.

De mange tal, fordi koncernens “Online Capital Markets Day” starter idag, hvor det både er muligt at købe sig ind i koncernen og stille begavde spørgsmål til ledelsen.

Tilbage i november 2020, var det i den forbindelse ellers “kun” planen at prøve lykken i 15 markeder.

Det er allerede nu vokset til 16, og – må man formode – på vej mod endnu flere markeder, inden 2025/2026, hvor der gerne skulle være 12 millioner betalende kunder.

Ikke overraskende er vækstområderne derfor ikke “Norden”, men derimod markeder som Estland, Letland, Litauen og Polen.

Det store spørgsmåls er derfor om det kommende sats som “Nordic Noir streamer” i USA lykkedes.

Lykkedes det, er det oplagt tilfældet at det er muligt at udvide med alle andre engelsktalende markeder, og lidt til.

Anders Jensen, NENT Group President & CEO siger:

Læs også  Det startede i Australien

 -We have stepped up the pace and scale of Viaplay’s international expansion. We have acquired virtually all of the international sports rights that we targeted and for multiple cycles in several cases; added one more market to our roll-out ambition; signed innovative partnership agreements; and raised the bar when it comes to our investments in original content. As a result, we are increasing our subscriber and revenue growth targets, as well as our target profitability levels. We are investing more short term to create even higher long term returns due to the considerable operating leverage that this creates. We are investing in this growth right now, in order to capitalise on the opportunity created as the shift to streaming video consumption continues to accelerate, and demand for high quality and locally relevant stories increases, starter han og fortsætter.

 -Viaplay is a proven success story, with a unique content offering and one of the world’s most flexible and scalable technology platforms. Viaplay is already our largest revenue generator, and will already account for more than half of the Group’s revenues in a couple of years’ time. We aim to be the most diverse and inclusive storyteller with our amazing range of original, acquired, local and live content that offers something special for everyone. And we take an open approach to partnering that ensures Viaplay is available as broadly as possible. This is a unique value creation story, slutter han.

Læs også  6 år til med golf