De unge ser slet ikke nyhederne mere

De er lidt kede af det inde på Kulturministeriet, i dag.

En ny rapport ser nemlig ud til at vise hvad alle allerede vidste, nemlig at de unge slet ikke ser nyheder på TV, eller i avisen mere.

De er i stedet ude på det pulserende Internet, hvor de henter deres “nyheder” på de sociale medier, hvorfor specielt de 15-24-årige, stort set ingen andre ( TV eller avis ) nyheder ser eller oplever.

Hele 69 procent af denne gruppe, fejrer således heller ikke de første 75 år med Giro 413, som DR fejrer i disse dage.

Uanset hvor hipt DR end måtte mene at det format er.

Rapporten “Internetbrug og sociale medier”, som Kulturministeriet står bag, kan ydermere konstatere at de unge bruger “danske medier” endnu mindre, siden 2019. 

Konkret 10 procent mindre, hvilket måske ikke lyder af meget.

Men som omvendt betyder at op imod 70 procent af de 15-24-årige ikke ser andre nyheder end dem de finder på SoMe platformene.

Der er dog visse lyspunkter.

TV forbruget er raslet ned – målt på alle – og nu indhentet af Internetforbruget der fortsat går frem ganske som streaming også gør det

Hele 44 procent af de unge bruger DR og TV2s sites til at hente deres nyheder på.

Så de har altså ikke glemt hverken DR eller TV2, endnu.

Det er omvendt ikke – længere – kun de unge der hverken læser avis, eller ser TV.

Læs også  Frankrig parat til at sige farvel til streamerne

Hele 42 procent af alle 15-75-årige brugte “kun” de sociale medier som nyhedskilde i 2020.

Igen vinder TV stationerne over aviserne, da hele 53 procent af denne gruppe brugte DR og TV2s sites til at få dækket deres supplerende nyhedsbehov.

Nyheder er i den forbindelse ved at være en smule “forhistorisk” som begreb.

De 12-18-årige finder deres nyheder (?) på TikTok og Snapchat, mens de 19-34-årige finder deres nyheder på Facebook og Instagram.

Noget de forresten bruger op imod 5 timer om dagen på.

Kulturministeren er rystet og siger:

 -Det maner til refleksion, at sociale medier er unges primære kilde til nyheder. Det er kanaler, der underlagt meget lidt regulering, og som vi har meget ringe demokratisk indflydelse på. Men de er blevet infrastrukturen i mange danskeres nyhedsforbrug, starter Ane Halsboe-Jørgensen og fortsætter.

 -Derfor er vi nødt til at regulere de sociale medier bedre fra politisk hold. Regeringen har med det udspil om sociale medier, der blev fremlagt 15. august, taget første skridt mod at beskytte børn og unge, når de færdes på de sociale medier, og vi skal have de sociale medier til at tage mere ansvar. Og så er det vigtigt, at vi styrker public service, så vi som borgere har adgang til troværdige nyhedskilder, slutter hun.

Læs også  DR vil være ung med de unge
Landets cirka 2 millioner husstande var i 2020 udstyret med 400.000 Apple TV, 920.000 Chromecast og 560.000 andre streambokse

Ganske morsomt ser politikerne stadig – her i 2021 – ud til at tro at reguleringer af – for eksempel – Facebook, er løsningen.

Noget landets ældre, snart kommer til at bevise ikke er tilfældet, gætter vi på.

68 procent af den del af befolkningen der er over 71 år, er nemlig blevet ganske aktive på de sociale medier.

Og selv om at det ikke kan overraske går den tid de bruger på blandt andet Facebook med ikke at se TV eller læse aviser.

I 2020 have 83 procent af de +71-årige adgang til internettet, hvilket resulterede i at de endte med at bruge en masse tid på dette.

Antallet af internetbrugere i denne aldersgruppe i 2012 var nede på 45 procent.

De +71-årige bruger nu – i gennemsnit – 54 minutter dagligt på SoMe.

Du finder rapporten “Internetbrug og sociale medier” der udkommer i dag her.