Når der skal produceres mange kampe

Det er som bekendt en bekostelig affære at producere TV.

Derfor er broadcasterne løbende ude i overvejelser om hvordan det kan produceres mere til færre penge.

En udvikling der her i landet – blandt meget andet – betyder at TV2 Play og TV2 Sport producerer og sender samtlige 265 ishockeykampe fra det som Danmarks Ishockey Union selv kalder for “landet bedste ishockeyliga”, i sæsonen 2021/22.

Hovedplatformen for Ishockeyens Metal Liga, bliver i den forbindelse TV2 PLAY, der sender alle 265 grundspils- og slutspilskampe frem til april næste år.

Ikke overraskende er en god del af de kampe, der skal spilles ikke “top kampe”, hvorfor de tekniske investeringer i disse kampe er minimale.

Der spilles omkring 265 kampe i sæsonen i Ishockeyens Metal Liga – TV2 sender alle kampene på TV2 Play

Igen.

Kampene bliver sendt, komplet med kommentator og interviews med spillerne.

De “større produktioner” sendes på ligeledes på TV2 Sport.

Thomas Bjuring, kommerciel chef i Danmarks Ishockey Union, er rigtig glad for udviklingen.

Han siger:

 -Med aftalen fortsætter vi udviklingen af Metal Ligaen som et Danmarks stærkeste sportsbrands. Samtlige aktører: TV2, Ligaforeningen og Danmarks Ishockey Union bakker op om den historiske aftale, der giver ishockeysporten en hidtil uset eksponering. Det er noget, vi har drømt om i mange år, starter han og bliver suppleret af ligachef for Metal Ligaen, Kim Pedersen.

Han siger:

 -Det er et helt nyt og spændende puslespil, vi er i gang med at lægge i forhold til kampprogrammet, når alle kampene skal fordeles ud over hele ugen. Publikum skal vænne sig til en “ny måde at gå til ishockey på”, men nye spilletidspunkter og kampdage åbner op for nye muligheder. Vi står foran en banebrydende tid for dansk ishockey, slutter han og bliver suppleret af  formand for Metal Ligaens Ligaforening, Klaus B. Rasmussen.

Læs også  Nent skruer ned for priserne

Der forklarer:

 -Vi er stolte af den her aftale. Eksponeringen af ishockeysporten stiger markant, når samtlige kampe vises direkte på TV2’s platforme. Jeg er stensikker på, at både vores fans, sponsorer og andre interessenter omkring sporten vil tage godt imod aftalen. Vi læner op os af fodbolden – også ved at være mere fleksible med spilletidspunkter. Det er supergodt for sporten, slutter han.

Australiens National Live Basketball liga havde et problem – der var ikke nok der fulgte sæsonens 900 kampe

Kigger vi i den forbindelse forbi Australien, har de også kigget på en liga der trængte til eksponering.

Og nu hvor det land er ret stort, er OB vogne som bekendt ret dyre sådan at køre fra den ene ende til den anden.

Specielt nu hvor The National Live Basketball liga, spiller 900 kampe om året.

Derfor har de der valgt at kontakte LiveU, der har solgt eller lejet ligaen en heftig bunke LiveU Solo enheder, der så ellers sender alle kampene til eget netværk, og dermed til alle de andre venues, og On-line, så alle der vil, kan se med der.

Ganske som herhjemme, er antallet af kampe nærmest overvældende.

Igen.

Rigtige fans ser som bekendt alle kampe.

Og ganske som hos TV2, er det planen at alle kampe bliver “streamet”, mens enkelte “vigtigere” kampe bliver sendt som TV.

Læs også  Indhold skal fordoble vækst

Dean Anglin, General Manager, NBL1 siger:

 -LiveU has been a gamechanger for Australian basketball, enabling us to engage sports fans nationwide with exciting, high-quality live coverage for the best video experience. We had a dream to deliver NBL1 games from states around Australia and LiveU’s 4G bonded IP technology made it possible, enabling us to stream reliably from every venue, at any time, removing our previous single point of failure issue. The set-up has been unbelievably simple, requiring minimal training for our ground staff – one training session with the kits and they’re ready to go! Live streaming the games has strengthened the NBL1 brand and generated a steep rise in interest in basketball. We’ve managed to increase the number of eyeballs online using cost-effective production. Currently, we have 75 Solo units, and this number is set to increase to over 100 for the upcoming season, slutter han.

NBL1 sæsonen er i den forbindelse allerede igang.

Og fra at “ingen” så kampene til at 733.000 har kigget forbi, i sammenlagt 16,2 millioner minutter, vurderer både LiveU og NBL1 ligaen at tiltaget med de mange live streams, er en succes.

Anglin forklarer videre:

 -Both single camera and multi-camera workflows have been set up in different arenas, as part of a cloud-based remote production solution, which has enabled us to manage everything from a central location. The Solo units are seamlessly integrated with our Canon cameras, tripods on the ground and other production equipment centrally, including graphic overlays and commercial integration. The live feeds are directly streamed by 5Stream to Sportsradar and our OTT broadcasting platform, the NBL1 website and the NBL App, bringing in original data and vision rights and creating monetization opportunities, such as sponsorships. The highlights are also available on YouTube and the Grand Finals were streamed to a third party OTT platform, Kayo Sports, slutter han.

Læs også  X Factor storhitter fortsat

Som vi er orienterede er det – cirka – på samme måde TV2 producerer de mange Metal Liga kampe her i landet på. 

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.