SVoD fortsætter vækst efter pandemien

Nu kan det godt være at enkelte fortsat kan huske at pandemien, betød et væsentligt større forbrug af TV.

Et højere forbrug der blandt meget andet resulterede i pænt flotte seertal til “fælles” formater der hittede, men som nu er lukket og slukket.

En lettere overset detalje, er at også streamerne oplevede gyldne dage, i den samme periode.

Merforbruget af de såkaldte SVoD tjenester er bare ikke taget af.

Tvært imod, tyder nye tal på at op imod 62 af verdens befolkningen ny streamer “mere” end de gjorde da de kiggede mest med, under pandemien.

SVoD er med andre ord ikke kun vokset under pandemien.

Streaming er  også – vokset efterfølgende.

Tallene der stammer fra England, fortæller videre at 59 procent af Englænderne mener at SVoD er en bedre investering end kabel TV, i følge Criteo, der netop har analyseret markedet.

Som tidligere står alle kabel TV kunder – også i England – foran at skulle til at betale mere for mindre, nu hvor stadig flere dropper kabel TV.

Og da der så kun er de tilbageværende kunder tilbage for at betale for det produkt flere tidligere betalte for, bliver kabel TV altså dyrere.

Mod at kunderne får mindre for deres investering.

Det engelske marked er ikke specielt forskelligt fra vores hjemlige.

Læs også  SVoD væksten i Norden går +60

Bedst understreget af at dem der køber adgang til kabel TV – typisk – betaler omkring 50pund om måneden i snit.

Og nu hvor mindre end 12 procent bruger det samme beløb på streaming, er det oplagt at forbrugerne vurderer at de får “nok” for en mindre beløb end det koster at kunne se kabel TV.

Motivationen for at købe adgang til streaming ser ydermere også ud til at være under forandring.

tæt på 6 ud af ti vurderer således at de køber “en masse” SVoD ( flere tjenester ) fordi de er “mere hjemme end tidligere”, mens omkring 4 ud af ti er SVoD kunder, for at kunne se “TV”, når de vil og hvor de vil.

Andre 4 ud af ti køber SVoD fordi indholdet er “bedre” ( mere originalt indhold ).

Netflix er fortsat størst i UK.

Den har 72 procent af befolkningen adgang til.

Mere end der har adgang til BBC’s iPlayer, der nu er nede på 68 procent, efter de sidste par års straminger af hvem der kan se iPlayer ( de unge kan typisk ikke, nu hvor det kræver et TV abo at se med online).

HBO Nordic bliver om få dage til HBO Max hvilket understreger udviklingen væk fra lineært TV

YouTube er heller ikke længere helt så populær i England.

Bare 47 bruger/had adgang til denne tjeneste mens Amazon Prime Video har utroligt godt fat i dette marked.

Læs også  Det går ikke den rigtige vej

Hele 45 procent af befolkningen har adgang til Amazon Prime, hvilket kunne tænkes – blandt andet – at hænge sammen med at denne tjeneste har købt retten til at producere og sende en ekstremt populær fodbold liga.

Forventningerne til 2022 er – ikke overraskende – at flere forventer at se stadig mere SVoD og stadig mindre lineært TV.

3 ud af ti ( af alle ) har konkret forveninger at de kommer til at streame mere.

Kigges der på de unge ( Gen Z og Millennials ) er tallet oppe på 44 procent, der forventer at streame og se stadig mindre lineært TV.

Matthew Hogg, Vice President at Criteo, forklarer:

 -While the pandemic has created massive disruption across all sectors, it is the streaming platforms that are winning big here. With many consumers planning to use their streaming services even more next year, we’re going to see one of the most competitive industries become even more competitive, starter han og fortsætter om annoncemuligheder på AVoD tjenesterne.

 -For brands and advertisers, this is a huge opportunity, particularly with the younger market who – as our data suggests – are intending to ramp up every kind of streaming in the next 12 months, slutter han.

England har allerede et par AVoD tjenester som forbrugerne har taget godt imod.

Læs også  De sejeste seje banker snart din dør ned

 -Already popular platforms like My5 ( Channel 5 AVoD tjeneste ) og All 4 ( Channel 4 AVoD tjeneste ) that rely on personalised advertising have a great chance to win out and target consumers in the right way at the right time – but they’ll need first-party data and a 360-degree view of their target market to turn those views into genuine return on investment. And as the video and streaming landscape attracts even more eyeballs as we head into 2022, next year promises to be one of the biggest years digitally for brands and advertisers, slutter han og understreger dermed at AVoD tjenester ser ud til at være den nyeste trend i forhold til at få flere til at se reklamerne, nu hvor de ikke længere ser lineært TV.