6 ud af ti husstande vælger sporten først

Nye tal fra Mediavision ser ud til at understrege et kendt faktum, nemlig at det er en god del af landets husstande, der holder liv i distributions nettet, også kendt som kabel TV.

Helt konkret er det de “sports interesserede” der er omkring 1,4 millioner husstande, der via deres interessse i “alt sport”, sørger for at holde liv i både produktion og distribution af de enorme mængder af lokalt produceret sport.

Og så længe disse – cirka – 56 procent af landets husstande er friske på at betale op imod 1000 kroner om måneden for adgang til sport og lidt streaming, lever TV distributionen videre, i følge den årlige nordiske sportsanalyse fra Mediavision.

Dermed er det fortsat tæt på 6 ud af ti der vurderer at prisen på sports TV, er mindre væsentlig mod at de har muligheden for at se sport når og som de vil.

Mediavision er ikke direkte overrasket på at der er så mange der – fortsat – er så loyale.

Men nu hvor deres analyse vurderer at de sports interesserede er netop så glade for sport, at de er “parate til at flytte med”, når sports rettighederne skifter hænder, må der virkelig være tale om en endog særdeles loyal kundegruppe, som også broadcasterne må være endog meget glade for.

Læs også  2020 bliver et content år
Broadcasterne og TV distributørerne har stadig stor succes med at prioritere sports TV – kunderne elsker det

Ikke overraskende er det – mere eller mindre  kun fodboldrettigheder det handler om.

Ligaer som Champions League, Premier League og La Liga, er de ligaer, som op imod 25 procent af landets husstande er parate til at følge efter, hvis de skifter broadcaster.

Noget der løbende bliver understreget af Xee, der – sådan generelt – aldrig har over 10-15.000 seere.

Altså lige indtil de sender fodbold.

Så er der ofte 10 gange så mange seere.

Det er i den forbindelse også den samme kundegruppe, der køber “kombinerede” sport og streamingtjenester.

Noget der har det med at få prisen op på de mange kanaler og streaming op.

Specielt Streaming ser ud til at være blevet en ting her i landet, i følge Mediavision.

Det er således ikke helt unormalt at betale omkring 310 kroner om måneden for SVoD oven i de omkostninger der er forbundet ved at have adgang til mange TV kanaler.

Husstande der ikke prioriterer sport, bruger til sammenligning omkring 155 kroner om måneden for adgang til en række streamtjenester.

Opsummeret er sport endog meget vigtig for vores lokale TV marked.

Både broadcastere for TV distributørerne.

Tallene i “Nordic Sports 2021” er baseret på 6700 respondenter, i aldersgruppen 15 til 74, hvilket burde betyde at der er tale om repræsentative tal

Læs også  Når der skal produceres mange kampe

Tal som vi gætter på at det er muligt at købe adgang til hos Mediavision, der nu er oppe på at skabe en sådan rapport to gange om året.