Netflix laver om på egne målemetoder

Streamerne frigiver som bekendt ikke oplysninger om hvor mange der ser deres indhold.

Eller rettere.

Det gør det.

Det er bare i – meget generelle – termer, der altid er utroligt heldige, for den enkelte streamer.

Netflix, har i den forbindelse offentliggjort deres såkaldte “seertal” målt i minutter, i USA, i et godt stykke tid.

Derfor har alle der ønsket det, kunne se hvilke serier Amerikanerne brugte mest tid på at kigge på.

Og selv om at flere har været i tvivl om nøjagtigheden, har Netflix løbende hævdet at deres tal skam er gode nok.

Nu sker der så det at de – alligevel – ændrer deres såkaldte “Viewership Report”, fra “den enkelte kunde der har set 2 minutter” til det totale antal timer, den enkelte film eller serie er blevet set.

Tallene går dermed ( formodentligt ) fra at måle på USA, til at måle hele verden, nu hvor hovedparten af de mest succesrige Netflix serier, bliver streamet til alle deres markeder, uden at hitte mest i starten i USA.

Et eksempel er at 142 million kunder havde set “mindst to minutter af “The Squid Game”, i løbet af de første fire uger denne serie har været tilgængelig.

Det tal, vil ikke længere blive oplyst.

Øverst den nye målemetode der favoriserer lange serier der bliver sendt globalt. Den gamle metode er nederst

I stedet overgår Netflix nu til kun at oplyse om det totale antal sete “timer” det totale antal kunder på hele kloden, har set den enkelte serie.

Læs også  Oversete Amazon Prime er ret store

Overgangen til denne “målemetode”, der fortsat er 100 procent kontrolleret af Netflix, og ikke “verificeret” af andre end Netflix selv, blev fremlagt på et netop afholdt “third-quarter earnings call”, der åbenbart er der hvor sådanne meldinger kommer.

Motivationen bag udviklingen er at Netflix ønsker at give et bedre billede af det “totale “viewing engagement”, altså hvor mange kunder der ser med på hele kloden.

Illustrationen der er fra en TheStreet.com artikel, viser hvad udviklingen betyder for de enkelte serier.

Som eksempel havde “Bridgerton” ( før “The Squid Game” ) 82 millioner “seere” ( Netflix kunder der havde brugt mere end 2 minutter på at se serien ).

Dette tal bliver med den nye måde at regne det hele ud på, til at serien er blevet set på i 625 millioner timer, i den samme periode.

Den nye målemetode der favoriserer serier på flere sæsoner, ændrer en smule på top 5, da “Money Heist” sæson 4, “Stranger Things” sæson 3 , “The Witcher” sæson 1 og “13 Reasons Why” sæson 2, pludselig er “mest sete”, hvor den tidligere målemetode ikke gav plads til blandt andet “Money Heist” og “13 Reasons Why”.

Som tidligere er der delte meninger om Netflix “officielle tal”, nu hvor de ikke er kontrolleret af andre end Netflix selv.

Læs også  YouTube Premium er ude