Benzin i blodet og bly bagi

En ny analyse af seerne vaner, løfter sløret for lidt af en morsom detalje.

Nemlig at hovedparten af “F1 fans” foretrækker at se de lynhurtige biler og deres chauffører køre, hjemme fra sofaen.

Og helst lige når det sker, altså live.

Tallene, der kommer fra “The 2021 F1 Global Fan Survey”, der er sat i værk af Motorsport Network’et sammen med Formula 1 og Nielsen Sports, har ydermere fundet frem til at Formula 1 vurderes som en af de “fine” sortsgrene.

Og på trods at de dalende seertal, den stadig mindre interesse for de stadig mere end biler, er fanbasen “evolving” samtidig med at denne bliver mere interesseret i sporten og mere enthusiastisk.

I hvert fald siden sidste analyse, der blev forestået i 2017.

En spændende detalje er at seerne er blevet yngre siden sidst.

Den typiske seer er nu 32 år, mod 36 år, tidligere.

Bedst af har kvinderne nu endelig fået lidt benzin i blodet, hvorfor hele 18,3 procent af seerne er kvinder.

Igen.

Det lyder måske ikke af meget.

Fans blev også spurgt om bilerne skulle være mere bæredygtige – det havde de ikke rigtigt nogen holdning til

Men nu hvor der kun var omkring 10 procent kvindelige seere, der i 2017, må der altså være sket et eller andet, som kvinderne kan lide.

Stefano Domenicali, President and CEO of Formula 1, forklarer:

 -We are hugely grateful for all the fans that have given their time to share their views in this huge survey, starter han og fortsætter.

Læs også  LiveU forbrug amok under OL

 -Their views are very valuable to us, and we are extremely pleased with what we have seen in the results. I also want to thank Motorsport Network and Nielsen Sports for the incredible job they have done. We are privileged as a sport to be truly international, racing in continents and countries around the world with a global fan base. We reach every corner of the globe through our events, tv broadcast and social media and media content. This is a blessing – to have such a platform – but it is also a responsibility. We must protect what we have, grow it, reach more fans, and ensure those blessings remain and get stronger. The results of the survey show we are doing the right things and we will continue to be focused on creating excitement and entertainment on and off the track which is what all our fans want. We are hugely excited about our future, and we know our fans are too, slutter han.

I det hele taget synes sporten at have fået nye og mere dedikerede fans.

9 ud af ti fans mener nu at denne sportsgren er den “bedste” ( motorsport ), hvilket er en voldsom udvikling, nu hvor det blot var 25 procent der havde den holdning tilbage i 2017.

Læs også  IBC2021 lidt mere i farezonen

James Allen, President of Motorsport Network, der sender en masse F1, siger:

 -What an exciting time to be a Formula 1 fan, starter han og fortsætter. 

-This survey is always a huge undertaking, made possible by the collaboration between Motorsport Network, Stefano, Ellie Norman and the team at F1, as well as our colleagues at Nielsen. And of course the fans in 187 countries who completed the survey, whose results show that F1 is in excellent health, certainly the best I have known it in my 30-year career in the sport. F1 struggled in the past to attract younger fans and particularly the female fan base and this survey speaks volumes about how the new management’s digital first approach and the funnel effect of projects like Netflix Drive to Survive are engaging a new generation of passionate F1 fans. Thanks to the Internet and social media anyone anywhere today can become a fan. At Motorsport Network we identified this some time ago, which is why we have created our global motorsport communities all over the world; and they have spoken, slutter han.

Et par andre facts

Halvdelen af seerne globalt, ser nu med via pay-TV. 

7 ud af 10 ( 68 procent ) forventer at se fremtidige løb live på TV, mens bare 13,8 procent har planer om at kigge med online.

Læs også  Amazon satser på Live Add Ons

Blandt de 16-24 årige har op imod 80 procent suppleret F1 kiggeriet op med F1 spillet, der er et computer og konsol spil.

Stadig flere unge kigger med.

50 procent flere i USA, 55 procent flere i Indien, 58 procent flere i Kina og endelig 45 procent flere unge i Mexico.

Målt på alle seere vurdere 6 ud af 10 ( 58 procent ) at den måde F1 sendes som TV, har den helt rigtige kombination af sport og underholdning.

Og nu hvor det kun var 39 procent der havde det sådan tilbage i 2017, må man formode at de ændringer der er foretaget med “broadcast formaterne” er faldet i seernes smag.