Sony investerer i MPEG-H 3D audio

Indtil videre er der – som vi forstår det tale om audio decoder software tiltænkt DVB og ATSC 3.0 broadcasts, som Sony nu “vælger” som en standard de kan “supportere”.

Dermed er det ikke helt umuligt at denne MPEG-H 3D audio paknings form, der ellers “kun” er målrettet broadcast, i en en ikke fjern fremtid bliver en del af produktions miljøet, der enten skal til at “pakke” i netop MPEG-H 3D Audio Baseline Profilen, eller at dem der leverer til broadcasterne skal til at investere i Fraunhofer IIS og MPEG-H encodning og decodnings løsninger.

Indtil videre har Sony blot “licenseret MPEG-H 3D Audio” som det “Next Generation Audio system”, der kan bruges til alt fra music streaming til TV broadcast.

En standard der ydermere er den måde lyd bliver pakket på, hos dem der sender Digital Video Broadcasting (DVB) og i ATSC 3.0. 

Har du allerede oplevet MPEG-H 3D Audio, er det fordi flere store ( globale/Europæiske ) sports begivenheder allerede idag bliver sendt i denne standard.

Dette – formodentligt – fordi signalerne kan kodes om live, de steder hvor signalerne ikke sendes som DVB, og blot sendes videre som DVB, hvor det er relevant.

Fraunhofer, er ikke overraskende glade for at deres MPEG-H 3D Audio Baseline Profil nu har fået Sony’s opmærksomhed, og forklarer at netop MPEG-H 3D giver “maximum interoperability” med enheder der kan forstå denne standard.

Læs også  Sony lovede et nyt kamera
Et gæt er at der snart står Sony på de encodere og decodere der snart spreder sig ud over en række af Sony’s produkter

Sony har allerede integreret MPEG-H 3D Audio i deres 360 Spatial Sound technology, der er software baseret 360 ( graders ) Reality lyd.

Nu hvor begrebet “Reality” er lettere udvandet idag, er Sony’s 360 Spatial lyd, et “system”, der placerer de enkelte lyde, vokaler og andet bestemte steder i et 360 graders lyd felt.

Softwaren skulle i følge Sony fungere med alt fra vokaler til til klaverer, guitarer, basser og “live” foran et publikum ( altså et orkester )

Shinji Okazaki, general manager at Sony Corporation, er glad og siger:

 -The partnership with Fraunhofer on MPEG-H 3D Audio allows us to enable 360 Reality Audio and MPEG-H 3D Audio in a wide variety of products from Sony. We expect to expand the ecosystem of 360 Reality Audio together with Fraunhofer, slutter han og understreger dermed at der er tale om en nærmest “total” udrulding af MPEG-H 3D overalt hos Sony, og dermed – formodentligt – også i almindeligt produktions udstyr, lige om snart.

Det er muligt at læse videre om Fraunhofer’s tanker med MPEG-H 3D Audio, her, der – fra starten af – ser ud til netop at have handlet om at udvikle et 360 graders lyd system, som Sony ny videreudvikler på.