10 år siden Cinema EOS kom

Vi er sikkert mange der både kan huske da de første Canon film zooms og senere Primes begyndte at ramme markedet.

Det er nu ved at være 10 år siden.

Samtidig med at de lækre glas begyndte at spøge, kom der også noget som – kun få – havde forestillet sig, nemlig proff video fra Canon, nu hvor hele verden havde haft et par år til at undre sig over at de ikke fulgte op på den vilde succes deres 5D mk2 fik.

Det gjorde de som bekendt.

Og det var netop denne opfølgning der endte med at vi alle idag kender de – relativt – mange produkt serier, der – forresten – hele tiden bliver videre udviklet på, der bedst er kendt som “Cinema EOS Systemet”.

Dermed skal vi altså ikke længere tilbage end til 2011, hvor der stadig var film i enkelte Canon kameraer, samtidig med at 5D mk2, stadig blev brugt som “HD kamera”.

Det endte dog med – ikke – at blive Full Frame Canon satsede på, men i stedet en serie Super 35mm sensor kameraer, der – som alle ved- stor hittede, nærmest med det samme.

Canon bliver ved med at mene at en god del af deres still glas fungerer fint med deres Cine kameraer

Derfor kan det vel ikke undre at Canon selv fremhæver deres EOS C300 / EOS C300 PL og deres CN-E14.5-60mm T 2.6 L S / CN-E14.5-60mm T 2.6 L SP som de to produkter der – for alvor – fik Canon ind på broadcast markedet, i forhold til video kameraer, der – senere – også endte med at kunne bruges til “Cine produktion”.

Læs også  Xeen og Sigma i nye versioner

C300 der reelt først ramte markedet i januar 2012, hvilket også var tilfældet for deres første zoom, CN-E14.5-60mm, fik omvendt hurtigt ben at gå på, hvorfor Canon – i den grad – er en værdsat spiller på både broadcast og Cine markedet idag.

Så meget at C300 rent faktisk, allerede i 2012 kunne notere sig sin første teknologi pris, en Engineering Emmy award fra The National Academy of Television Arts & Sciences (NATAS).

Senere i 2017 fik de den samme Emmy for deres 4K cinema primes.

Resten er som bekendt historie.

C300 Mark II kom i september 2015, og Hollywood fik øjnene op for C(ine) serien.

I første omgang mest i forhold til glas.

Men gad vide om – specielt C300 Mark II – ikke endte som crash cam i en række Blockbusters.

Hiroto Okawara, Unit Executive, Image Solutions Business Unit 2 siger:

 -I am truly honored to have reached this ten-year milestone. It’s thanks to the support from all of you in the cinema production industry, we’ve made it all the way here from our very first steps into Hollywood. In order to help creators produce work as close to their ideals as possible, we will continue to push forward in our efforts to further develop the Cinema EOS System, slutter han.

Læs også  Image Stabilizer i Canon 4K ENG zoom

David Klein, member of the American Society of Cinematographers supplerer:

 -Canon still cameras and lenses have been in my hands since I was old enough to click a shutter. Canon’s cinema lenses have been in my hands for almost 10 years now and we have relied heavily on specific characteristics like their personality, sharpness, consistency and reliability. The EOS-1D C has been in the arsenal since 2013 along with every flavor of EOS C300 in some capacity, and they’ve all given us the images we want and need on a daily basis. So happy 10-year anniversary Cinema EOS System, we’re all looking forward to the next 10, slutter han.

Som vi er orienteret er det dog mest C500 Mark II og de par versioner af C700 der ikke har autofokus CMOS indbygget.

Nederst en lille produktion skudt på et C700 FF, der har netop så specielt et look, at det kan undre at det ikke er blevet mere populært.

Måske det næste i række bliver det.

Et gæt er at dette – et “C800/900” bliver et 8K 16bitRAW ud kamera, med Global Shutter og 4K i 240fps.

Kommer der et sådan, er det pænt sikkert at Hollywood igen kigger den vej.

Uanset.

Tillykke også herfra med de første 10 år.

Læs også  Bliver FX6 et FF kamera

Og de næste 10.