Kunderne vælger streamerne

De sidste 12 måneder skulle efter sigende have resulteret i flere stream kunder i Sverige.

Konkret 350.000 nye SVoD kunder, målt i forhold til Q3, dengang hvor alle streamede “meget” og så “endnu mere TV”.

Dermed er – noget der ligner – 5 procent mere af befolkningen i vores naboland, nu glade kunder hos – endnu – en streamer.

Mediavision vurderer i den forbindelse videre at det svenske TV og stream -marked er “stabilt” og “voksende”.

Kundetilgangen er dog mere husstande der allerede har en eller flere tjenester der “stacker” flere tjenester, end nye husstande.

Vurderingen fra Mediavision er videre at det specielt er Disney Plus, der har fået fingre i en masse nye kunder.

Stort set uden at antallet af husstande, der har et eller flere SVoD abo, er vokset.

Disney er den helt store vinder i Q3 2021 – har cirka 200K flere kunder i Sverige målt i forhold til Q3 2020

Tallene der findes i “Mediavision’s third quarter analysis of the Swedish TV and streaming market” viser dermed at markedet ikke længere er “under udvikling”, og at hovedparten af dem der vil streame allerede gør det.

Suppleret med at dem der “ikke vil” ( typisk kabel TV kunder ) ingen planer har om at blive SVoD kunder.

Vinderen over de sidste 12 måneder er i den forbindelse Disney Plus, der i Sverige nu står for mere end halvdelens af væksten på det svenske stream marked.

Læs også  Pandemi TV

Marie Nilsson, CEO of Mediavision, siger:

 -These findings demonstrate that there is a strong demand for new and attractive services, despite household penetration remaining stable. It is still possible to successfully establish a new brand on the Swedish streaming market. However, Mediavision’s analysis points to these services currently creating growth in “stacking”, rather than penetration, starter hun og fortsætter.

 -A contributing factor to the success could be that new services often launch at a highly competitive price. Concurrently, households have simply added these services to their supply without terminating an existing subscription. Recently, we have seen this pricing strategy also being applied at the launch of HBO Max. There is reason to believe that aggressive price strategies will push stacking in the streaming households even further, slutter hun.

Netflix er fortsat den mest populære SVoD tjeneste i Sverige.

Viaplay og Disney Plus er dog godt igang med at blive – næsten – lige så store.

Igen er der her den trend at Netflix dominerer i de husstande hvor der kun er investeret i enkelt tjeneste, mens netop kombinationen af Netflix, Viaplay og Disney Plus, er den mest udbredte “kombination” i Sverige idag.

Mediavision kigger generelt på hele norden, og selv om at de ikke har Danmark med i denne analyse, plejer markedet her i landet, at være tæt på det svenske både i antal kunder og præferencer.

Læs også  Disney viser vejen for streamere