Blackmagic Broadcast G2

Der er helt sikkert ikke mange der havde forventet at det skete nu.

Det er ikke desto mindre tilfældet.

Blackmagic har netop annonceret deres Broadcast G2, der er generation 2, af deres ekstremt populære ( i hvert fald her i landet ) broadcast/skulder kamera.

I bedste stil, er der tale om en pænt heftig opdatering af de eksisterende Blackmagic Broadcast, herunder med dual ISO ( 400 ISO, 0dB og 3200 ISO, der svarer til +18 db ) og en Super35 6K sensor der påstås at være en f11 @ 2160p59.94 eller en f12 ved 2160p50.

Udstyret med B4 mount er det ( cirka ) et 1,1 blænde mindre lysfølsom, til umulige 3.995 dollars før importmoms og det løse.

For pengene får den interesserede så et 6144 x 3456 pixel kamera ( i S35 mode ), der lover op til 13 blænderes dynamik og muligheden for at gaine op til vilde ( og ellers umulige ) +36dB, hvilket – åbenbart – ikke længere giver så meget støj i billedet, at det ikke kan bruges.

Monteres der et B4 mount, bliver der croppet ind til hvad der minder om en 2/3 tomme sensor, og croppet ned til 4K i opløsningen.

Nyhedens fulde navn, der er Blackmagic URSA Broadcast G2 kan nu ydermere optage i H.265 og i Blackmagic RAW, på alt fra internt til eksterne USB-C diske.

Læs også  Blackmagic event dage

Og nu hvor der er support for H.265, er det faktisk muligt at optage 6k på SD kort, eller på de noget hurtigere CFast 2.0 kort.

I bedste stil – valgfrit – i Apple ProRes eller Blackmagic RAW. 

Og selv om at det siger sig selv, er der fortsat ( enten ) tale om et B4 mount kamera, der dog har en udskiftelig mount, og som er født med muligheden for et Super35 mode, hvor – for eksempel – PL mount glas kan bruges til specielle eller krævende jobs i 6K.

Kameraet kan optage i op til 12-bit Blackmagic RAW, på de to CFast 2.0 kort huller, og ned til H.265 i en kompression der hedder 285:1 i 10 bit.

Uden at være helt sikkert, er Blackmagic flere gange inde på at nyheden har den samme “generation 5 color science” som URSA Mini Pro 12K. ( og det kan være at det er den sensor de har brugt i nyheden )

Uanset dette burde det være muligt at kunderne blot kan erstatte deres “Generation 1 broadcast Ursa’er” med nyheden her, og så ellers bare producere videre i en fart.

I 4K på B4 mount, eller i 6K med PL mount glas.

Der er ikke rigtigt nogen forskel på de to generationer – uden på

Blackmagic nævner nemlig ingen ny hardware, ud over følgende der allerede kunne tilkøbes til G1 versionen:

A shoulder mount kit

Læs også  Nyt Canon C kamera

V-Lock battery plate 

URSA Viewfinder

URSA Studio Viewfinder

Optional fiber converter

Grant Petty, Blackmagic Design CEO siger:

 -Customers love the flexibility of the original URSA Broadcast and have been asking for a camera that also delivered the quality of digital film quality for broadcast use, starter han og fortsætter.

 -We’ve listened and the new URSA Broadcast G2 means that customers now don’t have to choose between a broadcast focused camera design or digital film images. With URSA Broadcast G2, they get both! URSA Broadcast G2 can be used as a production camera, a studio camera or a digital film camera, so it’s really 3 cameras in 1. We think both traditional and online broadcast customers are going to really enjoy the creativity of being able to shoot Hollywood quality digital film, slutter han og ser dermed ud til at mene at dem der allerede har investeret i bagstykker, CCUer og alt det andet, kan nøjes med at skifte kameraet ud.

Nyheden er i princippet på hylderne “nu”,  og koster 3.995 dollars.

Læs videre her.

Her den første vide om emnet vi kunne finde