Sony Venice 2

Selv om at det fortsat er et rygte, indtil senere idag, skulle den være god nok.

Vi har læst med på Japansk, Portugisisk og på engelsk om at Sony viser deres næste generations Sony Venice frem i løbet af i dag.

Og i samme omgang løfter sløret for specs.

Specs, der i den grad er værd at kigge på.

Ikke så meget fordi du er på vej ned for at købe 2-3 huse, men fordi du med Venice 2, får et pænt konkret billede på hvad der sker på det professionelle video kamera marked, de næste par år.

I den forbindelse er det på sin plads at starte med den nye Full-Frame Sensor, der er en 8.6K sensor, der ikke rigtigt kommer over 24/30fps i 8K.

Bevares.

Så ser det sikkert også godt ud.

Igen.

der er hverken 60P 120P eller 240P i 8K.

Skulle enkelte være i tvivl har Sony valgt at skrive at der er tale om et FF kamera på selve huset

Dermed må man formode at andre heller ikke er friske på at putte så meget computer ind i selv meget dyre camcordere.

Venice 2 er i den forbindelse blevet opdateret til at kunne optage internt i X-OCN, hvilket betyder at der kan optages i en hæderlig ( ret høj ) kvalitet uden at der skal monteres optage bagstykker, eller andet.

De 8.6K i Full Frame, bliver – forresten – oversat til 6K i S35, hvilket dog ikke er der ( gætter vi på ) Sony starter, som de gjorde med Venice 1.

Læs også  Hvis der kommer et FS9

Venice 2 starter i FF og vil også tilbyde muligheden for en “6K Venice sensor”, der er den originale” ( der jo også var FF )

Kameraet er opdateret med den herlige Dual Base ISO, der i dette tilfælde ender på 800/3200 iso, der – ærligt talt – er i den tunge ende i forhold til at der er gået så mange år siden det originale Venice, der ligeledes tilbyder dual 800/3200 ISO.

Lækket om nyheden påstår omvendt at Venice 2 er udstyret med en “ny sensor”, der skulle være specielt heldig i lavt lys.

Uanset dette, kan nyheden optage i 8640 x 5760, med en DR på op til 16 blænder, og – formodentligt – i op til 16bit farver, hvilket fylder voldsomt.

Venice 2 ser ret godt ud med Cooke

Sony har i forbindelse med den kommende lancering, der er en ren Hollywood ting, lånt et par kameraer til blandt andet Robert McLachlan ASC CSC, der blandt andet var med på “Game Of Thrones”, Westworld” og “Lovecraft Country”.

Han er glad for nyheden og siger:

 -I really wish we’d had a large format, 8.6K sensor like Sony Venice 2 on Game Of Thrones. It would have made it feel even more epic and, at the same time, more engaging, thanks to the increased resolution, richness, and dimensionality. The increased speed, cleaner highlights, and shadows together with the potential for super-shallow depth of field would have been a huge asset, slutter han og bliver suppleret af Claudio Miranda ASC ACC, der brugte en masse Venice 1 på den kommende Top Gun film.

Læs også  Sonys Cine sted

Han siger:

 -The 3200 ASA is incredible. I think how clean it is – is definitely a big deal, starter han og fortsætter.

 -In the film, there is still fidelity in the shadows, and the wide shots are pretty spectacular. There were no film lights on this shoot at all. There were just headlights of the car, the fire, and that was the point. It was to go to the middle of nowhere and put a big fire and see how far the new sensor could light up the mountain, without noise, slutter han.

Rob Hardy BSC, der har lavet en masse Mission Impossible, blandt andet “: Fallout”,  “Ex-Machina2 og en masse andet er også glad for udviklingen.

Han siger:

 -I’m used to using the original Venice and I would say, I am a pretty much an advocate of that camera. The opportunity to use this  Venice 2 is actually a really fantastic one. This is the first time I’ve ever used that larger sensor, the 8.6K and we were lucky enough to get some anamorphic lenses that were set for the full cinematic effect and that really utilised that whole sensor. The ISOs have been bumped up so that enables me to shoot at a higher speed in the low light levels which is something what wasn’t really an option before, and that’s the big gain for me, slutter han.

Læs også  Næste Apple TV er en 120hz boks

Det er fortsat uklart hvordan Sony har planlagt at løfte sløret for nyheden, og hvornår den kommer på hylderne.

Venice 2 ser ret godt ud med FF Zeiss glas

Her de specs, vi kender indtil videre.

Venice 2 kan optage internt i:

X-OCN

Apple 4K Pro Res 4444 og 422HQ

Billed sensor kan “indstilles” ( og udskiftes ) så der enten optages 8.6K, i blandt andet:

3:2 30FPS Full-Frame

8.2K 17:9 60FPS

Full-Frame 5.8K 6:5 Anamorphic

48FPS Super 35 5.8K 17:9

90FPS Super 35

Der er 4K video ud med/uden LUT

bedre 3D LUT processering

EI ændringer opleves øjeblikkeligt i S-Log3 output

LUT/ASC-CDL control over Ethernet/Wi-Fi

Kameraet skulle komme på hylderne i løbet af februar 2022, i FF versionen.

Er du mere til et Venice 2 med den omtalte 6K sensor, skulle det blive en mulighed engang i marts 22.

Det bliver i løbet af idag, eller i morgen muligt at læse mere her.

www.sonycine.com

Det kendte “Venice Extension System”, hvor “sensor blok” kamera kan skilles ad, fungerer fortsat hvis man bruger det originale system.

Det opdaterede V2 “Venice Extension System” kommer i foråret 2023.