BARB begynder at måle streaming

Stadig flere selskaber, der ellers “kun” måler broadcast, begynder nu – med eller uden – broadcasternes gode vilje at måle på udviklingen med streaming.

Ikke overraskende, nu hvor “alle” streamer, og stadig færre ser lineært TV.

Størrelsen Broadcasters Audience Research Board, eller BARB, der måler på seervaner i England, er således på vej til at måle – pænt meget – netop på streamvaner.

Dette ikke kun fordi mange streamer, men fordi broadcasterne jo også gør det.

Og modsat her i landet, hvor alle streamtal fra PBS stationerne er “hemmelige”, vælger de engelske broadcastere altså at ligge deres tal ud, i en nær fremtid.

Bandt årsagerne formodes at være at flere af de broadcastere der er med i BARB, rent faktisk er kommercielle broadcastere, der lever af at deres reklamer – for eksempel – også bliver målt på deres streamplatforme.

Bevares BBC har måske mindre brug for tallene end Channel 4, Channel 5, Sky og ITV.

Og så alligevel.

Planen er nemlig også at måle på størrelser som TikTok, Twitch og YouTube, hvor rigtigt mange af de unge seere der – overhovedet – ikke længere bruger broadcasternes tilbud.

Der er stadig mange der ser lineært TV i England – bare ikke de unge under 30 år

Altså med mindre at de optræder der hvor de unge er.

Det gør de som bekendt heller ikke her i landet, hvorfor man kunne mene at BARB tiltaget ligner noget DR og de kommercielle broadcastere burde overveje.

Læs også  Smarte YouSee er ung med de unge

Konceptet i England, er naturligvis at der skal måles på reklamer, så annoncørerne kan se at deres annonceringer virker, og at de “får noget for deres penge”.

Og nu hvor det hele går i luften på mandag, vil det altså snart være muligt at læse hvor mange der streamer, og hvad de streamer i England.

Hvor meget BARB så ender med at dele, er stadig ukendt.

Til sammenligning oplyste DR deres streamtal frem til august 2020, men valgte derefter ikke længere at bruge energi på at fortælle hvor godt visse formater klarede sig som stream, modsat på TV, hvor de nærmest blev ignoreret.

Det problem har BARB ikke, da de sikkert har planer om kun at oplyse om de tal der ser godt ud for de broadcastere der selv betaler for målingerne.

Omvendt, vil der nu – for fremtiden – være målinger, der indikerer hvad flere sikkert har tænkt, nemlig at streaming er kommet for at blive.

Også i England.

Planerne skulle konkret være at måle på de 16 største VoD tjenester i England, fra på mandag, konkret ( blandt andet ) Amazon Prime Video, Disney Plus og Netflix.

Og nu hvor det er de absolut dominerende tjenester, burde det gå hurtigt med at få dannet sig et billede af hvor de unge er gået hen, og hvem det rent faktisk er der der ser lineært TV i dag.

Læs også  Better Than Broadcast

Tallene ender med at blive holdt op imod BVoD tjenesterne, der er kort for broadcaster ejedeVoD tjenester, der her i landet ville være TV2 Play og DRTV, samt discovery+ og ( måske ) Viaplay.