HDC-F5500 er nu i spil

Dem der har fulgt med, har sikkert bemærket at sidste nye kamerakæde fra Sony hedder HDC-F5500.

Og selv om at kameraet ligner de kameraer, der “plejer” at være til stede ved de helt store sports begivenheder, er de pænt forskellige.

Primært i forhold til CMOS størrelsen.

Bevares.

Der har længe været muligt at investere i Super 35mm 4K kamera systemer.

Selv Black Magic broadcast G2 er et Super 35mm kamera, der dog – også/mest – kan bruges med B4 mount, hvilket er det store problem, når vi taler HDC-F5500.

Som vi forstår det, er der nemlig ingen “billig vej” hen til dette kamera og mountet.

Glas på disse kameraer skal være udstyret med PL mount.

Flere har sikkert undret sig over hvor de mange ( tidligere ) brugte Cabrioer er blevet af – broadcasterne har købt dem

Og nu hvor de fleste er klar over at der ikke rigtigt findes noget PL mount glas, der kommer bare lidt i nærheden af hvad moderne B4 Mount zooms kan, er det altså ikke kun et problem i forhold til at alt B4 mount nu skal udskiftes.

Der findes ikke rigtigt noget at udskifte disse med.

Det til trods, har giganter som FOX, CBS og ESPN, nu valgt at investere i og producere på HDC-F5500 kæder.

Nederst skulle efter sigende være en kamp produceret på de nye S35 kameraer.

Omvendt tyder en del på at de er udstyret med B4 mount glas, selv om at det jo spiser en del af opløsningen.

Læs også  Ny Sony High End mikrofon

Når det er afklaret, synes nogle af billederne omvendt at være pænt korte i dybdeskarpheden, ganske som der faktisk også er et enkelt billede der bliver stillet skarpt på, mens vi andre kan kigge med.

Og selv om at det ikke helt ligner dybdeskarpheden på et S35 kamera, ligner det – heller ikke rigtigt – dybdeskarpheden på en B4 mount zoom.

Uanset hvilket glas, der bruges hvor, er look og feel på de nye HDC-F5500 pænt heldig.

Billederne ser simpelthen rigtigt godt ud.

Sony kan da også løfte sløret for at en del af de HDC-F5500 kameraer der var med på American League Championship Series mellem Boston og Houston. ( video nederst ) var udstyret med boks optikker.

Der var dog enkelte kameraer var udstyret med ( gætter vi på ) Fuji’er, som den zoom billedet øverst.

Som vi ser det i den YT high light rulle, vi har fundet, er der ingen håndholdt arbejde med, på den.

Det var ellers der, de brugte PL mount zooms. ( mest )

Her Fujis nyeste boks optikker – der kun er udstyret med PL mount i 8K versionen ( SK20x35-ESM)

ESPN skulle være begyndt at bruge et par HDC-F5500 kameraer som såkaldte “key sideline” kameraer, hvor netop den – relativt kortere – dybdeskarphed, selv på pænt brede billeder, kan give et væsentligt mere “cinematisk look”, hvilket i følge FOX, CBS og ESPN er den primære motivation bag skiftet til S35 broadcast kameraer.

Læs også  Danmon får ITN op i gear

Det, og så fordi alle HDC-F5500’ere er udstyret med en 120fps feature, så der kan produceres lidt “semi slow” i en fart, eller som effekt.

John Studdert, Vice President, Media Solutions, Sony Electronics er glad for at broadcasterne nu begynder at kigge mod S35 kameraer.

Han siger:

 -The HDC-F5500 camera was designed specifically for live event production, with feedback from the industry, so it’s fitting that its first public uses allowed it to capture some of the most anticipated sporting and broadcast events of the year, starter han og fortsætter.

 -With the implementation of the HDC-F5500, FOX, CBS and ESPN continue their commitment to amplifying audience engagement through artistic and innovative uses of technology.  The emotion and competition of these games were elevated by the camera’s cinematic storytelling abilities.  In addition, it seamlessly integrated with all of the other Sony cameras in use at these events, to enable new forms of expression for the production and viewers alike, slutter han og bliver suppleret af Brad Cheney, FOX Sports VP Field Operations & Engineering.

vi faldt lige over et par andre Fuji PL mount zooms til håndholdt – tjek for eksempel vægten på deres 3×12, jep den vejer 7,4 kilo

Han siger:

 -The F5500 captured cinema grade images which matched the tone and quality of the main broadcast seamlessly with an interface that our operators use daily, slutter han.

Læs også  Sony satser med Netflix kalibrering

Her lidt billeder produceret med HDC-F5500’ere. Dog ( måske endda i alle tilfælde ) udstyret med boks optikker der helt eller delvist dækker S35.

Fuji tilbyder – som eksempel – to typer Boks optikker til “næsten” s35 og til S35.

Den til S35, er en “8K 20x 35” zoom, der når 700mm væk, og 980 med den indbyggede 1,4x ekstender.

Læs mere om kameraet her.