Connected TV udviklingen

Vi er sikkert rigtigt mange der ikke længere tænker over hvor vi får vores TV kanaler fra, længere.

Eller rettere.

Vi ved at de er på vores TV.

Det er bare ikke længere vigtigt om de kommer “fra” en antenne, kabel TV eller – og det er så her udviklingen racer – som såkaldt “Connected device TV”.

Det sidste, der – på dansk – vel sagtens kan oversættes til “Et TV der har forbindelse til Internet”, enten direkte, eller via en – eller flere – enheder som en Chromecast, Apple TV, eller andre enheder, der har forbindelse til Internet.

Uanset hvad, er det – set over de sidste ti år – netop “forbindelsen til Internet” der har gjort hele forskellen.

Bevare, kombineret med de tilbud der findes derude.

Igen.

Der er vel ingen idag, der ikke ved at du både kan findes AVoD eller SVoD streamere derude, ganske som en række PBS broadcasteres streamtjenester, samt YouTube, og 10.000 andre tilbud, der blot kræver et “Connected device”.

De unge har som det fremgår stort set droppet lineært TV til fordel for Connected TV

Noget Nielsen i USA netop har kigget på.

Og den korte konklusion på hvad de mange “Connected TV”, betyder er såmænd blot at forbruget er vokset, og fragmenteret.

Og at det mest er gået ud over vores lineære TV forbrug, her de sidste ti år.

Læs også  Streamerne har gyldne tider

Der var således – på det amerikanske marked – 81procent af landets husstande, der havde et “Internet TV” i stuen i august 2021.

Og nu hvor det er en fremgang fra 72 procent fra august 2019, kan der vist ingen tvivl herske om udviklingen her.

Forbrugerne efterspørger og investerer i TV, der kan afvikle apps, og derfor kan bruges til at streame på.

En udvikling der både er gået ud over lineært TV, sådan generelt, og specifikt ud over kabel TV, nu hvor de unge, end ikke længere tænker over om de skal have kabel TV, eller ej. ( “det” er jo allerede inde i TV’et, via nettet ).

Det er således nu kun 41 procent af de amerikanske husstande der har kabel TV, hvilket – mindt er en halvering, da der tidligere har været langt over 120 millioner husstande med kabel TV i USA.

I den forbindelse har Nielsen så ellers kigget på udviklingen.

Og den er pænt heftig.

I september 2011, brugte alle over 2 år 25 minutter dagligt på at kigge på et “connected TV”.

Ti år senere, altså i september 2021, var – alle – nået op på 1 time og 23 minutter.

De +50 årige fandt Internettet under Pandemien og er nu også “connected” som de unge – taberen er – eller bliver lineært TV

Altså en heftig udvikling, der kun er overgået af de unge, for eksempel de 18 til 24 årige, der nu er nede på at det kun er 37 procent af deres TV forbrug der foregår foran et TV, der ikke er “connected”.

Læs også  Opdateret hardware fra Telestream

Og som altid når de unge opdager “udviklingen”, går der lige et par år, så opdager de noget ældre det også.

Således var der fra 2011 til 2019, stort set ingen udvikling i forbruget at “indhold” på et connected TV, hvilket i september 2020 og de næste 12 måneder blev til en vækst fra 26 procent “connected” indholds kiggeri, til 32 procent, hvilket – i princippet – betyder at TV forbruget droppede med 10 procent bland de “ældre borgere” på et enkelt år.

De “yngre” seere, i den forbindelse, dem fra 50 til 64 år, hoppede også på “connected TV” under Corona og gik fra “kun” at bruge 15 procent af deres TV tid på “”connected TV”, til 22 procent, hvilket – igen – koster dyrt for lineært TV.

Ganske som eksperterne her i landet taler om en stadig mere udtalt fragmentering, er de nu også begyndt at opdage denne i USA.

Selv de mest succesrige – stadig mere hysteriske – nyhedsformater, hvor alt Fox, er et strålende eksempel, har nu under 5 millioner seere, når der er flest der ser med.

Og det i en nation hvor der er mere end 300 millioner indbyggere.

Dette kombineret med at der reelt er mere end 200 “indholds platforme” for dem der vil streame i USA, og stadig mere af det samme, for dem der ser lineært TV, er der en kraftig udviking på vej, ser Nielsen ud til at mene.

Læs også  TVs kedelige forsommer

Det totale TV forbrug i oktober i USA, var således 28 procent streaming, hvor Netflix, YouTube, Hulu, Prime Video og Disney+, stod for de ( cirka ) 19 procent, mens 9 procent var “andre streamere” ( herunder broadcastere ).

Dermed er der altså stadig en stor del af forbrugerne der “ser lineært TV”.

Med det forbehold at en stadig større del af befolkningen bliver stadig ældre, mens de unge – stort set – helt har droppet lineært TV.

En udvikling der er meget lig den broadcasterne oplever her i landet, bedst understreget af at der nu snart er 20 procent der “ikke har adgang til” DR, uanfægtet at de jo bare kan åbne en browser eller hente en App.

De unge er “ligeglade”, og lever uden.

Igen.

Nielsen understreger at der kunne være en smule lineært TV forbrug i den tid de unge bruger foran “connected TV”.