Godt nyt til broadcasterne

Kvinder udgør som bekendt noget der ligner halvdelen af befolkningen.

Og nu hvor en ny “survey” kan fortælle at kvinder er stadig mere interesserede i at se på sport i TV, er der vel ikke andet at gøre – for broadcasterne – at investere i de sportsgrene kvinder har lyst til at se på.

Noget TV2 da vist nok har været rigtigt gode til, her i landet.

Tilbage i England/USA og i Tyskland, som denne nye “the 2021 Global Sports Survey” dækker, vurderer Altman Solon, at op imod 50 procent af kvinderne i disse lande, er såkaldte månedlige sports seere.

Vi gætter på at det betyder at halvdelen af kvinderne i disse lande, hver måned kan finde et tilbud der gerne vil se, og som de derfor “følger med i”, i den periode, den pågældende begivenhed afholdes over.

Analysen har også kigget på Latin Amerika og Asien, og her er det hele 70 procent af kvinderne der har fundet sportsgrene på TV de ønsker at se og følge med i.

Analysen, der rent faktisk dækker hele 16 lande, og taler om kvinder der – er mindst lige så crazy – med bestemte klubber eller som gå ligeså meget amok over bestemte ligaer, som kun fans forstår.

En udvikling der – alt i alt – har betydet at der såmænd var væsentligt flere kvindelige seere til sommerens OL, ganske som både kvindernes og mændende Fifa World Cups – igen – var “kvinde TV”, med flest kvindeslige seere.

Læs også  Kunderne er snart kongen

Altman Solon har prøvet på at analysere om der er forskel på måden kvinder og mænd “ser sports TV på”.

En af verdens mest kendte fodboldspillere er en kvinde

Og det skulle der være.

Kvinder efterspørger mere “event sport”, end mænd gør det.

Oversat er mænd mere tilbøjelige til at blive “faste seere til alt fodbold”, mens kvinder “hellere” vil se “finalen”, eller “hele VM” eller EM, eller OL, som eksempler.

Kvinder kan dog godt blive “fans”, ligesom mænd.

Det er så mere kønsorienteret, hvorfor diverse “Women’s leagues” og ( igen for eksempel ) FIFA og WTA kvinde ligaerne ( fodbold og tennis ) er langt mere populære hos kvinder, nu.

Og det er så her den rigtige gode nyhed for broadcasterne kommer.

Altman Solon mener nemlig at kvinder ville se endnu mere TV ( sport ) hvor broadcasterne begyndte at sende mere sport, “målrettet” kvinder.

Som eksempel nævner de “The Women’s Super League” (WSL), der – fordi den nu bliver sendt på TV – har fået mange nye seere, konkret kvinder, der – åbenbart – gerne vil se mere fodbold, bare de kan forholde sig til spillet, og spillerne.

Noget Sky Sports skulle have bemærket, hvorfor de har investeret i de næste tre år af denne liga, sammen med BBC.

Ian Lube, partner, Altman Solon, siger:

Læs også  NEP i Nederlandene opfinder nyt event format

 -We are seeing significant tailwinds from rights holders and investors exploring opportunities in women’s leagues, starter han og fortsætter.

 -The FA and Women’s Super League are in the unique position to build a global leader and future powerhouse in the women’s game, slutter han.

Altman Solon har slutteligt kigget på hvilke af de store sports personligheder der er mest interesse i, og her er det navne som Serena Williams, Naomi Osaka, samt Alex Morgan og Megan Rapinoe der er mest populære.

Et gæt kunne være at det er fordi kvinder er begyndt at gå op i deres “sportshelte”, ganske som mænd har gjort det, og stadig gør.