Sony viser nyeste consum teknik frem

Som altid når sony afholder deres “Sony Technology Day”, handler det – mest – om soft og hardware, som forbrugerne kommer til at bruge over de næste par år, fordi giganter som Sony satser på det.

Bag facaden lurer dog en masse andet

Der er jo nogle der skal producere det indhold som forbrugerne skal kunne hygge sig med.

Derfor er alt fra virtual production, VR og sports video måske – mest – til forbrugerne.

Og endnu mere til produktions miljøet, der jo er nødt til at forholde sig til ændrede forbrugervaner.

Som eksempel med Tyskland, der nu er begyndt at producere en hel fodbold Liga i 9:16, så seerne kan se med på højkant på deres telefoner.

Noget Sky som bekendt også har taget til sig med deres 9:16 boksekampe.

Sony kan nu også skabe video vægge der holder endog meget høje opløsninger

Tilbage hos Sony, har vi – nederst – et par Sony medarbejdere der viser en del af nyhederne frem, ganske som de fortæller hvad det hele handler om.

I bedste stil simultan oversat, så du ikke kan være i tvivl om at nyhederne kommer direkte fra Japan.

Blandt nyhederne er så ellers en række forskellige former for virtual production, next-gen VR og Hawk-Eye’s som en del af fremtiden, vi stadig venter på.

Læs også  Apple satser hårdt på VR

Som eksempel har Sony allerede idag udviklet 3DCG billede afspillere der følger et kamera, der står i studiet.

Og skalleret en smule op, har vi altså den nu klassiske LED væg i studiet, der blandt andet er kendt fra “The Madalorian”.

Nu bare i en Sony version, der sparer en del af CG arbejdet væk.

Som vi forstår det, er de nye ( store ) LED vægge ikke længere LED vægge, men derimod Crystal LED vægge, der ( vist nok ) er den næste teknologi der kommer til at udvikle LED mod endnu højere opløsninger.

Og som snart findes i deres almindelige BRAVIA produkter og projektorer.

Kombineres den sikkert fine Crystal LED baggrund med Venice 2, har du gættet det.

Så bliver det hele endnu mere fint.

Sony kunne også vise deres næste såkaldte Next-gen VR frem.

Her er vi for længst nået til 8K VR hvilket – må man formode – betyder at opløsningen nu er så høj at det menneskelige øje ikke længere kan se forskel på fiktion og fakta.

Til gengæld kræver det stadig bedre opløsninger allerede i optagelsen, hvorfor produktions miljøet bliver nødt til at købe noget nyt – for eksempel – Sony udstyr, til at producere på.

Sony medarbejdere gik totalt amok på techdagen med alt fra VR til AI og tracking

Kei Kimura der er Sonys R&D chef, siger:

Læs også  Sony og vi andre gik remote i 2020

 -We aim to achieve smaller, lighter, ultra high-resolution head-mounted displays and to create spaces for people to interact over the network, starter han og fortsætter.

 -Ultimately, we’d like to create an astonishing sense of immersion for remote collaboration and sharing, forklarer han videre.

 -It uses two 4K displays to create an 8K viewing experience. Sony said what sets its headset apart is the integration of low latency tech, to allow for a realistic, yet natural and comfortable VR experience, slutter han.

Sony arbejder ydermere videre med deres Hawk-Eye koncept.

Her har de netop udviklet SkeleTRACK, der er et tracking system der kan bruges til fodbold.

Det kan således tracke spillernes bevægelser og placere alt fra virtuelle lag til detaljer oven i Live signalet.

Alt sker i realtid, og er nu så præcist at det ikke længere er muligt at se forskel på virkelighed og “AR”, eller grafik.

Soom altid kræver det hele en masse computerkraft, og – mere relevant – en masse indholds produktion, der jo har det med at holde produktions miljøet igang.

Vi har fundet et par præsentations videoer fra Sony Technology Day, herunder.

Du kan se flere videoer og læse mere her. ( det er på engelsk )

https://www.sony.com/en/SonyInfo/technology/activities/Tech2021/

<iframe width=”560″ height=”315″ src=”https://www.youtube.com/embed/QkJJA0PCOxI” title=”YouTube video player” frameborder=”0″ allow=”accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture” allowfullscreen></iframe>

Læs også  Når opløsning bliver en joke

<iframe width=”560″ height=”315″ src=”https://www.youtube.com/embed/xHnhMiJ2A9g” title=”YouTube video player” frameborder=”0″ allow=”accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture” allowfullscreen></iframe>