Serie produktionen der blev væk

Nu hvor det ellers lige gik så godt, vurderer flere eksperter i blandt andet England, at udviklingen er på vej den anden vej.

Det – ellers – enorme boom i produktions miljøet, der har produceret TV serier som aldrig før, og det i mængder der – som bekendt – har løftet priserne på dygtige håndværkere så langt op at DR ikke længere vil betale for deres kvalifikationer, kunne være et eventyr, der er på vej videre.

Set fra et Engelsk perspektiv, er udviklingen – om muligt – gået endnu mere amok, og nu måske på vej væk.

Der bliver – stadig – bygget nye studier med 10 eller 50 scener, så giganter som Amazon, Netflix og andre kan få produceret 10-20 serier af gangen.

Og selv om at det havde været hyggeligt at vi også her i landet, stod med 100 episoder af et par serier der, og 150 episoder hos en anden producent, er det ikke rigtigt blevet til meget andet end mere “Badehotellet” og lidt nostalgi med unge sygeplejesker.

Eneste undtagelse – stort set – ser ud til at være HBO, der har investeret i et par danske TV serier.

Problemet i følge Enders, ser desværre ud til at være at streamerne ikke længere – kan forventes – at satse lokalt, men derimod på serie produktion – for eksempel – fra Asien, hvilket Netflix allerede gør idag.

Læs også  USA elsker engelsk drama

På samme måde kunne man sagtens forestille sig at Amazon flytter en god del af deres serier til Spanien, hvor udgifter til mandskab skulle være væsentligt mindre end i England, ganske som der også skulle være andre fordele ved at producere i de nye “film byer” i omegnen af Madrid, hvor også Netflix har etableret sig.

Streamerne søger i følge flere analyser væk fra Europæisk produktion og imod andre “billigere at producere i” områder

Enders analysen, vurderer videre at den vækst der har været i Europa, som vi – formodentligt – ikke kommer til at opleve her i landet, i værste fald nu stopper, da streamerne nu har brug for at tjene penge på deres produktioner, samtidig med at de vokser deres kundetal.

Rapporten, der kun kigger på “pengene” vurderer videre at SVoD konceptet, hvor der bliver produceret indhold så der kommer flere nye kunder, ikke længere er “smart”. ( “its unsustainable” )

Og da slet ikke nu, hvor “omkostingerne” er steget alle steder i Europa, i takt med at efterspørgslen er vokset.

Slutteligt er “problemet” i følge Enders, at produktionsmiljøet jo er søgt derhen hvor “pengene er”, hvorfor hovedparten af alle serier bliver ( er blevet ) forsøgt solgt til streamerne og ikke til broadcasterne, der omvendt selv har produceret indhold til deres “kunder”, der – senere/simultant – er blevet opkøbt af streamerne til at blive sendt i resten af verden.

Læs også  Mere True Crime på Dplay

En anden analyse, denne gang fra Ampere, har kigget på hvor indhold til streamernes platform bliver produceret henne.

Og selv om at det ikke kan overraske, er en masse populært indhold i USA, nu produceret i Asien og i Europa.

Tilbage i 2017 var det omkring 15 procent af “verdens mest populære SVoD indhold” der ikke blev produceret i USA”. ( top 100 )

Dette tal er nu oppe på 27 procent, målt på de 100 mest populære titler, på – for eksempel – Netflix.

Samtidig har både det amerikanske og det Europæiske marked aldrig haft mindre “lyst til” udenlandsk indhold.

Amerikanerne foretrækker amerikansk, mens Europæerne foretrækker ( typisk engelsk talende ) europæisk indhold.

En af de få danske serier “Det europæiske serie boom” har kastet af sig her i landet er “Kamikaze”

Igen.

Det er som bekendt ikke – kun – forbrugerne der bestemmer indholdet hos streamerne.

Og hvis streamerne kan “vænne” kunderne til at at se indhold fra Asien og andre ikke engelsk talende lande, er det pænt sikkert at de også kan få omkostningerne til produktionerne ned.

Og at det – måske – er deres prioritet allerede i 2022.

Som Rahul Patel, Senior Analyst  fra Ampere konkluderer det:

 -SVoD subscribers in the US, UK, Australia and Canada in particular are tuning in to content produced overseas, and the major global SVoD platforms like Netflix are driving this trend by commissioning high quality non-English language titles, and by increasing the number of foreign language titles in their catalogues, slutter han

Læs også  Sommeren skal streames væk

One thought on “Serie produktionen der blev væk

Lukket for kommentarer.