Rolex Paris Masters via skyen

Vi er sikkert mange der ikke lige nået at tænke, at, det er da vist var en remoteproduktion, da Rolex Paris Masters blev sendt.

Og det er – som sådan – heller ikke helt tilfældet.

Hvad der derimod skete, var at Gravity Media, ATP Media, og AWS var gået sammen om et såkaldt PoC ( Proof of Concept  ) forsøg, hvor de “lånte” 12 live kamera feeds fra venue, samt lyd, og 2 Hawk-Eye “ball-tracking feeds”, der alt sammen blev sendt via fiber og op til en AWS Elemental Media Connect server, og derfra op i en Virtual Private Cloud (VPC).

Da det – i princippet – betød at hele produktionen var i Skyen, kan man derfor mene at der var tale om en remote produktion, hvilket – naturligvis – også var var en del af  PoC tankesættet.

Igen.

Der var tale om en test, så parkeringspladsen var – formodentligt – lige så fuld af lastbiler som normalt.

Omvendt kan der nok ingen tvivl herske om at Gravity Media, Amazon Web Services og ATP Media, nu mener at det er muligt at – og sikkert nok – at producere på denne måde, hvorfor fremtidige Rolex Paris Masters tennis event’s sagtens kunne tænkes afviklet i skyen, med voldsomt færre OB vogne på venue.

Læs også  100G til 4K/UHD IP ambitionerne

Formålet med PoC, var dog “lige så meget” at finde ud af om at det er muligt at producere via AWS.

Gravity Media, ATP Media, og AWS testede deres deres PoC med 12 kamera feeds alt grafik og lidt til de første 4 dage af Rolex Paris Masters

Og det er det, mener Gravity Media, der producerede i Farnborough, UK – i denne omgang – som en “ikke transmitteret” version af det officielle output, der forresten heller ikke blev produceret på venue, men derimod hos ATP Media production i Bercy, Paris.

Ud over Gravity Media, ATP Media, og AWS var Grass Valley, Vizrt, Simplylive, Sienna ND, Deltatre, Grabyo og MAVIS også inde over denne test.

Og nu hvor det hele jo blev sendt, og den rigtige vinder, vandt, har du gættet det.

Både hardware, Skyen og alt det andet levede op til forventningerne, hvorfor det nok er forventeligt at fremtiden byder på væsentligt mere AWS produceret indhold.

Specielt faldgrupper som grafikken og “ball-tracking” der også viste sig at fungere, hvilket kunne have givet problemer, og stoppet festen, da det jo som bekendt bliver taget meget seriøst om bolden var inde eller ude.

Vizrt var således også “oppe” på en VPC, ganske som alt grafik, samt Adobe Premiere Pro og en masse andet også var. ( Adobe/Creative Cloud var vist ikke officielt i skyen tilbage i november ?)

ATP Media CTO, Shane Warden, er glad og siger:

Læs også  Det kan dit FX3

 -This was a unique opportunity for us to discover the reality of using AWS cloud services in an end-to-end live sports production across a number of days driven by expert freelance operators, starter han og fortsætter.

 -To have the time to be able to experiment with combinations of vendors interoperating with each other and to understand the benefits and limitations of the single vendor solutions is so invaluable as we look to create our roadmap to this exciting future and all the benefits it can bring, slutter han.

Vi har fundet en lille video om emnet.