Content driver markedet

Enkelte producenter, har over de senere år følt sig udfordret af resten af verden, typisk i form af de streamere, der bliver ved med at vinde seerne over, der derfor ikke længere ser TV, og dermed heller ikke ser det indhold som landets producenter af både spillefilm og TV underholdning, producerer.

Nu er der så ellers kommet lidt tal på.

Og det som landets producenter slås imod er altså SVoD markedet, der lige nu er omkring 220 milliarder dollars “værd” i form af investeringer der er foretaget for at få seerne til at vælge deres tjenester, frem for flow TV og lineært ditto.

Dermed kan der nærmest ingen tvivl herske om den smule talentudvikling staten har afsat i form af omkring 500 millioner til DFI om året, nærmest drukner i udenlandsk talent, og serier med “drømmebudgetter”.

Og nu hvor selv DR har givet op, og blot producerer serier til dem der ikke streamer, kunne man formode at “streamerne vandt”.

Noget der er flere der er pænt overbevist om, herunder Ampere Analysis, der er analysefirmaet bag vurderingen af at der i 2021 blev investerer 195,3 milliarder Euro i indhold, eller – cirka – 365 års medielicens til DR, alene på at få kunderne over på SVoD platformene.

Læs også  Disney er helt vilde med D2C

Målt i forhold til året før, brugte streamerne “kun” 20 milliarder flere dollars mere, eller små 130 milliarder kroner på indhold, så kunderne blev hængende.

Suppleret med de mange nye der også kom og blev.

En af de nye streamere brugte formodentligt en milliard dollars eller mere i 2021 på at investere i nyt indhold til deres tjeneste

Størrelser som Apple TV+, Disney+, HBO Max, Peacock and Paramount+ er i den forbindelse ganske små, i forhold til deres investeringer i originalt indhold i 2021.

De brugte således kun omkring 8 milliarder dollars til sammen.

Ikke meget i forhold til Netflix, der brugte omkring 14 millarder dollars på at producere indhold, der – hold fast – endte med at “fylde” 30 procent af det samlede “SVoD content” i hele verden i 2021.

Netflix er i den forbindelse selv en “lille spiller” i forhold til størrelser som Comcast, der både står bag lineræer TV kanaler og SVoD platforme.

De brugte 22,7 milliarder dollars på indhold i 2021. ( hvoraf pænt meget var sport til lineært TV )

Den vildeste investor i content i 2021 var Disney.

De brugte 18,6 milliarder dollars på at producere indhold til egne platforme, biografen og til de mange broadcastere, der skruede ned for deres indholdsproduktion i 2021 på grund Covid-19.

TV producerede i den forbindelse mindre indhold i 2021 end de gjorde i 2019, før pandemien.

Den største streamer målt på investeringer i indhold var i 2021 Disney der investerede 18,6 milliarder dollars i content

Forventningerne fra Ampere Analysis, er ikke overraskende at planerne er at fortsætte med at investere hos streamerne:

Læs også  eSport rykker heftigt

Hannah Walsh, Research Manager at Ampere Analysis, forklarer:

-In 2022, we expect content investment to exceed $230 billion, primarily driven by subscription streaming services, as the battle in the original content arena intensifies – both in the US, but also in the global markets which are increasingly key for growth, fortsætter hun og løfter sløret for hvad investeringerne i 2021 og dermed også – potentielt i 2022 – kommer til at handle om.

 -Comcast and Disney invest heavily in sports rights, which —alongside their hefty investments in original content — contributed to their leading positions in the table, slutter hun.