SVoD og vMVPD bliver større i 2022

De nyeste tal fra USA, der – mest – handler om hvem der er “størst” ser ud til at – som en del af konklusionen – at være inde på andre detaljer.

Som eksempel er det nu – i USA – mere end 8 ud af ti der har adgang til Internet, der har mindst en enkelt streamtjeneste.

Det er langt mere end antallet af husstande, der har adgang til lineært TV.

På samme måde er der mere end 4 ud af ti der har flere SVoD tjenester i huset.

Og selv om at det ikke kan overraske, er og bliver Netflix stadig den store.

Der er ingen der har lige så mange kunder, og ingen der omtales så meget i medierne.

Der er dog sket en del ændringer, i 2021.

Disney+ der stadig er en af de nyeste tjenester, er pludselig den 3. mest købte.

Og nu hvor det såmænd også er Disney der ejer Hulu, der er den 4. mest købte tjeneste, suppleret ESPN+, der ejes af samme koncern, og som er den 6, mest populære tjeneste i USA, er hele Disney på kort tid blevet det mest populære i forhold til streaming i hele USA.

TV pakker via vMVPD ( via bredbånd i pakker ) er blevet det helt store hit i USA – kanalernes navne betyder mindre – bare indholdet er på plads

Paul Erickson, Director of Research, Parks Associates, forklarer:

 -While the Disney+ content portfolio may have allowed it to leapfrog stablemate Hulu in 2021 rankings, its position reaffirms the collective power of the Disney Bundle triumvirate: Hulu, Disney+, and ESPN+, starter han og fortsætter.

Læs også  Forbrugerne ligeglade med opløsning

 -ViacomCBS’s successful rebrand and content-fuelled reformulation of CBS All Access into Paramount+ have allowed it to leapfrog Apple TV+ into seventh place behind ESPN+, and time will tell if the service will break into the Top 5, slutter han og har dermed taget hul på udviklingen for Paramount+, der i USA, reelt er et såkaldt “rebrand af en tjeneste der tidligere hed CBS All Access.

Igen.

Paramount+ er på kort tid blevet den 7, mest populære streamtjeneste i USA, nu foran Apple TV+, Starz og Showtime.

Den to eneste tjenester der ser ud til at kunne klare sig i mod presset fra de store amerikanske tjenester er dermed Amazon Prime Video, der fortsat er den 2. mest udbredte tjeneste i USA, mens Warner’s  HBO Max, stadig roder rundt som den 5. mest udbredte tjeneste.

Parks Associates der har leveret denne liste siden 2015, nævner i den forbindelse at det er første gang der er ændringer i top 3, siden starten af listen.

Newcomer i den forbindelse er naturligvis Disney+, der må forventes at overhale Amazon Prime Video næste år, og snart også Netflix.

Det interessante i den forbindelse er at det nu er bredbånds udbyderne der trækker nye kunder til.

De “bundler” således deres tjenester med streamtjenester og lineære TV pakker.

Læs også  Det engelske TV marked inde i vild udvikling

Kristen Hanich, Director of Research, Parks Associates, forklarer:

 -Broadband providers added an estimated 6.4 million residential customers to date in 2021, showing rapid growth starter hun og fortsætter.

 -The importance of bundling pay TV with home broadband is diminishing though – our Home Services Dashboard finds that only 38 per cent of US broadband households bundle pay TV with their home internet service, a significant decline from past levels, slutter hun.

Eric Sorensen, Contributing Senior Analyst, Parks Associates, supplerer og forklarer udviklingen:

 -In Q3 2021, 19 per cent of US broadband households reported subscribing to a vMVPD service ( Virtual Multichannel Video Programming Distributor) ( TV pakker via bredbånd ), nearly double from the previous year, starter han og fortsætter.

 -By 2024, the US vMVPD subscriber base will increase to more than 23 million households. All players will continue vying for the leading positions, slutter han.

Tallene er baseret på 10.000 amerikanske “bredbånds hjem”, og er dermed ( cirka ) repræsentative for hele USA.

Her The 2021 Top 10 US SVoD tjenester

Netflix

Prime Video

Disney+

Hulu

HBO Max

ESPN+

Paramount+

Apple TV+

Starz

Showtime