TV2 løb fra alt og alle i 2021

Det ville være en underdrivelse at mene at det går rigtigt godt på TV2.

Det går nemlig bedre.

Der er – stort set – intet som TV2 folket sætter i søen, der ikke bliver til smukke kommercielle succes-svaner, der sammen med alle de andre sucesser som TV2 står bag, for eksempel resulterede i noget nær det bedst år nogen sinde for TV2, sidste år.

TV2 kan som eksempel konstatere at stadig flere kiggede på TV2 sidste år,

Eller rettere en større del af dem der fortsat ser lineært TV, nu hvor det samlede TV er dalende.

TV2s succes inkluderer det til trods fremgang på TV2 Play og tv2.dk, der i følge indholdsdirektør Lotte Lindegaard er:

..”et kæmpe skulderklap til TV2s medarbejdere i et år med corona-benspænd og stor og nødvendig MeToo-debat”.

Der er dog et enkelt tal, der står helt tydeligt.

TV2 Fri havde også succes med Krejlerkongen i 2021. (Foto: STV Productions / TV2)

TV2s TV kanaler løb i 2021 med 48,0 procent af den såkaldte traditionelle TV sening.

Og det endda i et år hvor hverken EM-fodbold eller sommer-OL blev sendt på TV2.

Det til trods gik TV2 frem fra 47,0 procent i 2020 og fra 40,4 procent i 2019.

Samtidig voksede TV2 Play, så der tilbage i Q2 2021 var 800.000 kunder til dette produkt.

Håbet, eller rettere – forventningen – er at TV2 Play har 1,3 millioner kunder i 2025.

Læs også  X Factor storhitter fortsat

Lotte Lindegaard, fortsætter:

 -Vi har i 2020 og 2021 haft nogle voldsomme og begivenhedsrige år på TV markedet, og der er grund til stolthed, når vi kommer så stærkt ud af 2021 på tværs af vores platforme, starter hun og fortsætter.

 -Det lykkedes vi kun med, fordi vi producerer og sender kvalitetsindhold, som danskerne vil have. TV2s fremgang – både lineært, på streaming og på tv2.dk – kommer fra kommer fra alle genrer: Nyheder, sport, fiktion, underholdning, reality og dokumentar for at nævne nogle af de største, slutter hun.

Der er ellers nok af udfordringer.

DR er på vej med deres #MU21,der denne gang kommer til at handle om det faldende TV forbrug der i 2021 nåede under 120 minutter dagligt

TV2 slås om andre broadcastere med et “generelt faldende TV forbrug”, hvilket fortsat er den primære motivation bag TV2s digitale omstilling.

Det samlede TV forbrug, faldt således med seks procent i 2021 i forhold til 2020.

Det til trods for at “alle så TV under hele coronakrisen”.

Det var såmænd derfor at faldet i forbruget “kun” var på seks procent.

Det ville have været større, hvis befolkningen ikke havde set “så meget TV”, sidste år.

Lotte Lindegaard forklarer videre:

 -Det traditionelle TV forbrug er vigende, og seningen flytter sig mod streaming. Derfor er det helt centralt for TV2 at få flyttet sening og gennemslagskraft til TV2 Play, og vi har travlt med den digitale omstilling af TV2, starter hun og fortsætter. 

Læs også  De streamer også i London

 -Jeg er meget tilfreds med at se, hvordan TV2 i 2021 lykkedes med at fastholde en lineær programflade, som fungerer og sikrer fremgang, og samtidig skabe og publicere indhold, der giver os vækst i den digitale forretning, slutter hun.

Konkret gik en række af TV2s kanaler frem i 2021, mens andre kun lige kunne holde deres seerandele.

TV2 Charlie kunne således fastholde deres share på 6,4 procent, mens TV2 Sport gig frem fra 1,7 procent i 2020 til en seerandel på 2,5 procent i 2021.

TV2 Sport X, der oprindeligt kun eksisterede som digital kanal, endte som egentlig TV kanal og kan se tilbage på 2021 med en seerandel på 0,6 procent, suppleret med en voksende penetration.

TV2 Fri stod i 2021 for 3,0 procent af TV seningen, mod 2,6 procent året før.

Selv hovedkanalen gik frem til 26,9 procent.

Der var dog også et par TV2 kanaler der gik lidt tilbage.

Som eksempel gik TV2 News tilbage fra 7,1 procent til 6,9 procent, mens TV2 Zulu gik fra 1,7 procent seerandel i 2020 til 1,6 procent i 2021.

Til sammenligning klarede DR sig pænt elendigt i 2021.

Alle DR’s kanaler havde således kun 33,5 procent af TV forbruget.

Igen, en fremgang fra 33,4 procent året før.

Men nu hvor 2021 var “et Corona år” suppleret med at det rent faktisk var DR der sendte både EM i fodbold og sommer-OL, kunne man måske have forventet en større fremgang.

Læs også  TV 2 vinder igen på Promax

TV3-kanalerne, der også sendte lidt EM, konkret slutrunden i fodbold, havde i 2021 for 9,9 procent af TV seningen mod 10,3 procent året før.

Slutteligt havde Discovery Networks, på trods at alle OL-rettighederne i 2021, blot 4,7 procent af TV seningen i 2021.

Alle andre kanaler endte med at have en total seerandel på 3,9 procent, hvilket formodentligt er den mindste andel nogen sinde.