Medvind til Nevion og eSport

Nu hvor Riot Games netop har valgt Nevion’s IP baserede remote production løsning, media noden, Virtuoso, har du gættet det.

Nevion må lave nogle heldige produkter der “forstår” for eksempel broadcast.

Ikke overraskende nu hvor Nevion netop er et Sony Group selskab, der har satset hårdt på netop IP baseret remote production.

Et projekt som Riot Games eller og Sony kalder for “Project Stryker”.

Og hvor de fleste stadig er vant til at “remote produktion”, er en del af en enkelt produktion, er det slet ikke der Riot Games befinder sig, ganske som deres behov er væsentligt mere krævende en bare at kunne producere i Skyen.

Løsningen ser i den forbindelse – mere eller mindre – ud til at være tiltænkt hele deres eSports produktion, der – ganske som hos andre – eksploderer i øjeblikket.

Antallet af timer der kan og bliver sendt fra de mange spil, der spilles online, overgås nu snart kun af broadcasterne, der – i det mindste – tilbyder bare en smule variation.

Igen.

De unge er vilde med eSport, så hvorfor ikke give dem, hvad de efterspørger.

Konceptet er derfor at Riot Games er gået igang med at bygge et “globalt produktions system”, der kan “producere live” alle steder i verden, styret og afviklet fra et central beligende “production data center”, der allerede nu er planlagt til flere, da der jo bliver produceret en del eSport.

Læs også  Atomos og Roland er nye venner

Det primære produktions center ( RBC  ) kommer i den forbindelse til at befinde sig i Dublin, der bliver til et “follow-the-sun” MCR eller broadcast center, der bliver bygget til at kunne arbejde i flere/mange tidszoner samtidigt.

Nevion Virtuoso sørger så ellers for at RBC både taler med de steder der producere og er i hurtig forbindelse med det WAN som Riot Games bruger internt, Riot Direct.

Kender du ikke Nevion Virtuoso  er det et SMPTE ST 2110 miljø, der – mere eller mindre – kan det hele, herunder “snakke” SDI/SMPTE ST 2110, JPEG XS og MADI, samt IPME (IP media edge) over alt fra LAN til WAN.

Som eksempel var Nevion Virtuoso og Riot Games formodentligt de første der to JPEG XS til sig, i – hold fast – 2019, hvor “League of Legends World Championship Final” såmænd blev produceret Remote og distribueret i JPEG XS.

Virtuoso kan som vi forstår det udvides til at dække hele verden, arbejde i flere tidszoner samtidigt alt sammen som Remote Produktion

Produktionen var sådan lidt i Los Angeles og på Island.

Scott Adametz, Senior Manager of Infrastructure Engineering at Riot Games siger:

 -We are embarking on an ambitious plan to develop new production and operations workflows that will support our growth from a single-game esports company to a multigame future. Having worked with Nevion for a couple of years already, we knew that Nevion’s products, expertise and experience would enable us to build an IP solution that would allow for more global efficiency for our esports productions, slutter han og bliver suppleret af Thomas Heinzer, CEO på Nevion.

Læs også  Lawo viser Next Gen broadcast mixer frem

Han siger:

 -Riot Games are real pioneers in live production, and we’re always proud to be part of their innovative projects, from their first use of JPEG XS two years ago, to this latest venture to create a truly global production capability.

For more information about Nevion and its solutions, please visit the Nevion website, slutter han.

Du kan læse mere om Nevion her.

Herunder en promo for Nevion Virtuoso.