Amazon rykker i England

Enkelte har sikkert bemærket at der flere steder bliver talt om at Netflix ikke helt lever op til egne ambitioner, og at udviklingen nu nærmest går dem i mod.

Sådan er det også i England, hvor Netflix endda er gået en smule tilbage.

I den forbindelse stod alle de andre streamere – naturligvis – parat til at tage de kunder, der – stadig – er parat til at “stacke” endnu en streamer, der altså bare ikke lige skulle være Netflix.

Det er i hvert fald det Kantar påstår er sket i England, Scotland og i Wales, hvor 400,000 flere husholdninger nu har købt adgang til Amazon Prime og andre tjenester.

Dermed er det totalt 17,1 millioner husstande, eller 59 procent af Englands husholdninger der ( mindst ) har en tjeneste i husstanden.

34 procent af det sidste kvartals nye kunder, startede op “for første gang” med at streame, mens 40 procent af de nye kunder bare “stackede” med endnu en tjeneste.

England måler også på de ti mest populære tjenester.

“Squid Game” var den mest sete Netflix serie i England Scotland og i Wales i Q4 2021

Og der er Netflix naturligvis også den mest populære.

Blandt andet fordi “Squid Game” stor hittede i det meste af Q4 2021, ganske som Disney+’s “Hawkeye” også gjorde det.

Amazon Prime Video, nåede – størrelsen generelle popularitet – kun lige at markere sig med “The Wheel of Time” på den såkaldte “top ti” i Q4 2021, hvilket omvendt understreger at det nu kun er “big-budget” serier der er dem der “bliver set mest”.

Læs også  TV2s hovedkanal løber fra alle

Igen.

Amazon Prime Video, der her i landet end ikke er på top ti over de mest brugte tjenester, endte på en 5. plads med denne serie, hvilket understreger hvor store denne tjeneste er blevet der.

I den forbindelse har Kantar videre regnet på hvordan kunde udviklingen er hos de store streamere.

Og mens Netflix blot er vokset med 70.000 nye kunder, voksede Amazon Prime Video med hele 700.000 nye kunder i Q4.

Dermed er Netflix nu “nede på” et antal nye kunder der minder om det AppleTV+ kan hente på et kvartal, mens både Disney+ og Prime Video løber med alle de nye kunder.

Dominic Sunnebo, Global Insight Director, Kantar, Worldpanel Division, siger:

 -There are a number of growth options available to Netflix, but right now, it’s not employing any of them to great effect across Britain. 2022 is therefore going to be critical to its growth strategy. Whichever option it chooses will create risks, but they will be needed to drive growth in this maturing market, slutter hun.

Kantar vurderer at Netflix ender på noget der ligner 43 procent af alle husholdninger i England ( og Scotland og Wales ), og mere eller mindre bliver der, eller ligefram taber kunder over tid.

Som de siger det har de kunder der ønsker Netflix allerede købt adgang til denne tjeneste, hvorfor det nu handler om at blive ved med at tilbyder kunderne hvad de vil have, da de ellers dropper Netflix.

Læs også  De tekniske Emmy vindere er fundet

Noget Netflix ser ud til at være klar over, blandt andet understreget af deres seneste udmelding om at der kommer en masse mere “Squid Game”, nu hvor serien endte som det hit den gjorde.

Her en promo for serien.