Nielsen beskyldt for at undertælle

Nu hvor broadcasterne her i landet også er overgået til at lade Nielsen tælle hvor mange der ser TV, og hvor meget, er det på sin plads at kigge på hvordan det går med deres måde at tælle seere på i resten af verden.

Og selv om at det kan undre, har de amerikanske broadcastere “skældt Nielsen ud” her på det sidste, over tal fra en ny “VAB rapport”, der er kort sagt mener at Nielsen skulle have “undertalt” antallet af TV seere ( impressions ), der – under pandemien – har set TV uden for deres hjem. ( impressions out of home )

Broadcasterne mener derfor nu at Nielsen har “undertalt” disse, så meget, at de er gået glip af – op imod – 700 millioner dollars i annonceindtægter her de sidste 16 måneder.

Når den såkaldte “undertælling” er – potentielt relevant, er det ikke kun fordi det nu også er Nielsen der tæller her i landet.

Seertallene ser rent faktisk også ud til at være dalet en smule, YoY her i landet nu hvor det ikke længere er Kantar Gallup der tæller seerne.

Nielsen er kommet i modvind i USA da de påstået har undertalt TV seeningen “out of home” de sidste 16 måneder

Nielsen i USA har afvist alle påstande, og siger blandt andet:

 -We stand by our prior statements that the magnitude of the issue was very small for the majority of telecasts.

Læs også  Amazon og Disney haler ind på Netflix

De såkaldte VAB tal, der kommer fra et Video Advertising Bureau, er dog fortsat endog særdeles uenige.

Studiet mener nemlig fortsat at Nielsen “undertæller milliarder af impressions” og at det koster broadcasterne store annonce indtægter.

Nielsen fortsætter derfor:

 -We reviewed the information shared by the VAB today, and while we acknowledge the understatement in a portion of our National out-of-home audiences, we stand by our prior statements that the magnitude of the issue was very small for the majority of telecasts, slutter Nielsen.

Det skal i den forbindelse blive ganske interessant at se om vores lokale broadcastere, eller annoncørerne eller andre, også begynder at “skælde ud” på Nielsen over deres måde at tælle seerne på.

Som eksempel er de lokale streaming tal “lidt uhyggelige”.

DR kan som eksempel notere sig at 20 procent af det samlede antal minutter alle seerne bruger på hele DR er på DRTV.

Og at hele DR nu bruges mindre end halvt så meget som TV2, når både streaming og lineært TV medregnes.

Igen.

Det var i uge 3.

Måske uge 4 ser bedre ud.

Det kigger vi på i løbet af ugen.