Discovery køber sig ind BT Sport

Der er som bekendt en del “kamp” om hvem der løber med sports rettighederne.

Og nu hvor BT sport, ser ud til at have en del af slagsen, skulle Discovery have set sig varme på størrelsen, der ellers var på vej til at blive købt af stream tjenesten DAZN, der såmænd også var/er igang med det opkøb af de samme årsager.

Det skulle dog nu være Discovery og dermed Eurosport UK, der med et slag er blevet “mest interesante” for BT Sport.

Det handler dog fortsat om penge.

Og det er såmænd da også dem BT kigger på i øjeblikket.

Planen er nemlig at tjene flest mulige penge sport som forretning, og det er netop her Discovery kommer ind i billedet.

Discovery har jo allerede vist at de kan tage – og tager – en række globale initiativer som at købe OL, eller etablere nye Europæiske eller globale sports begivenheder, som BT Sports kunder i England og resten af Europa kunne tænkes at ville kigge på, og følge med i.

I den forbindelse er der altså ikke tale om et 100 procent salg, men derimod om en kommende 50/50 joint venture, der “fusionerer” BT Sport med Eurosport UK, der så – hvilket må være planen – både har alle BT Sport’s  rettigheder og Discovery’s.

JB Perrette, President & CEO of Discovery Streaming & International midt i en tidligere præsentation

BT Sport’s rettigheder er i den forbindelse ikke kun engelske, hvorfor en aftale jo også ville kunne betyde at en god del af det sport BT Sport idag har rettighederne til, snart vil kunne findes på Discovery’s+ app, hvis aftalen falder på plads og bliver godkendt af myndighederne.

Læs også  SkyShowtime på vej

Blandt de rettigheder, de to giganter ville have “sammen” er OL, Premier League, UEFA Champions League, UEFA Europa League, Grand Tours ( cykling), Grand Slams ( tennis ) og enorme mængder af Rugby, herunder The Winter sport World Cup og Premiership.

JB Perrette, President & CEO of Discovery Streaming & International siger:

 -We are excited about this opportunity with BT Group to offer consumers a stronger and simplified combined sport offering in the U.K. and Ireland, and, more broadly, to advance our strategy of bringing sports and entertainment to more consumers on the platform of their choice, starter han og fortsætter.

 -We are aligned with BT Group on a shared vision to maximise the value and appeal of our respective UK sport assets, and we look forward to concluding a deal in the coming weeks, slutter han.

Discovery købte i den forbindelse Eurosport, tilbage i 2014 og JB Perrette har netop i december, i Deadline, være inde på at det såmænd var et fint opkøb, men at “Discovery’s sports business” har begået en masse fejl, og/men at de har lært af dem.

Hvilket – kunne ses  – som den primære forklaring på hvorfor Discovery nu er pænt friske på at købe sig ind i en velfungerende sports forretning.

Uanfægtet at de allerede producerer og distribuere sport til omkring 130 millioner faste kunder fordelt på mere end 200 markeder.

Læs også  Ingen strejke i Hollywood

BT Group skulle efter sigende håbe på at aftalen med Discovery falder på plads i løbet af Q1, for at blive fuldt operationel så snart fusionen bliver godkendt af de relevaante myndigheder.

Marc Allera, CEO BT Consumer siger:

 -The proposed joint venture with Discovery, Inc. would create an exciting new sports broadcasting entity for the UK and would act as a perfect home for our BT Sport business, starter han og fortsætter.

 -With a shared ambition for growth, as well as the combination of our world class sports assets along with Discovery’s premium sports and entertainment content, our customers will benefit from even more content in more places, slutter han.

Dynamikken i sportsmarkedet kunne sagtens tænkes at ændre sig, efter en sådan fusion/joint venture.

Kester Mann, Director, Consumer and Connectivity, CCS Insight forklarer:

 -BT’s move into sports broadcasting has always divided opinion amid the high spend needed to acquire football rights. As the operator ups its focus on networks and connectivity, particularly its growing ambition in full-fibre, an eventual sale of any joint venture with Discovery could be the likely end-game for the operator, starter han og fortsætter.

 -Initially, BT’s push into sport was successful in countering Sky’s bullish move into home broadband more than a decade ago. But it has failed to help turn around a continued decline in average spend and the unit was hit hard by the pandemic due to the closure of pubs and clubs, forklarer han videre.

Læs også  Discovery satser på remote production

 -Today’s announcement reflects an ongoing reshaping of the sports distribution model as streaming providers steadily become more influential. Only last year, AT&T agreed to spin off its media business and merge it with Discovery, while Amazon continues to push into sport broadcasting, notably though Premier League football rights and tennis, slutter han.

Hvis eller når denne potentielle joint venture falder på plads, vil BT Sport og Discovery – tilsammen – sidde på rettigheder for mere end 1 milliard dollars hvert år, hvilket er i omegnen af hvad Sky sidder på, hvorfor disse to – store størrelser – pludselig bliver nærmest globalt dominerende i følge Conrad Wiacek, Head of Sport Analysis at GlobalData.

Han forklarer videre:

 -With Comcast now owning Sky and Discovery taking on BT Sport, the UK may become the first battle ground in the US giants’ plans to become the dominant European sports broadcaster. With Sky having an established presence in multiple European territories already, and BT Sport owning the Champions League rights in the UK until 2024, Discovery will be looking to maximise subscribers through its Discovery+ platform and Olympic coverage, slutter han.