OL gik i skyen

Sidste nye tal fra OL i Beijing 2022, er store og vilde.

OL er nemlig hoppet op i skyen, suppleret med 5G og hvad der nu ellers kan være med til at gøre det ofte omtalte Production workflow bedre.

I rå tal, brugte OL i PyeongChang ellers pænt vilde 500 GBit/s døgnet rundt, til at sende data “op i skyen”.

Det tal er nu vokset en smule.

Faktisk en del mere end 3 gange.

De foreløbige tal, der stadig kun er fra “før vi gik igang” er nu oppe på 1,7 Terabits ( 1700 Gbits ) permanent båndbredde forbrug i følge OBS, der også lige når at fortælle at ledningerne der sendes hjem i er pænt varme, allerede nu.

Indtil videre er der omkring 20 “meget store” broadcast organisationer der modtager feeds i real tid fra skyen i enten UHD eller i HD.

Og det er altså disse feeds der starter med at bruge op imod 1,7 Terabits døgnet rundt under hele OL, til at distribuere via skyen med.

Olympic Broadcasting Services kan ydermere fortælle at der nu sendes ( IP distribueret ) ligeså meget over skyen, som konventionel distribution der ( typisk ) vil være via satellit.

Vi har fundet den såkaldte Media Guide hvor du blandt andet kan læse om det nye lydformat 5.1.4 dette vinter OL produceres i

Det er dog første gang at den såkaldte Multi-channel Distribution Service (MDS) overgår til både at blive distribueret via skyen og over satellit.

Læs også  Sesame Street flytter ind på HBO Max

OBS har ydermere flyttet en god del af deres OL produktion op i skyen, og på den måde sikret kvaliteten af det produkt de leverer, da broadcasterne rent faktisk allerede “før produktionen” kan få fingre i billederne.

Dog kun muligheder for de broadcastere der har købt adgang til disse features.

OL i Beijing, bliver dermed det første OL, hvor en voksende del af OBS bliver “virtuel”, eller baseret på software, i stedet for hardware.

Som eksempel skulle (noget af/det meste ) Curling blive produceret på ( IP ) udstyr du kan finde på hylderne i Elgiganten, suppleret med lidt broadcastudstyr ( kameraer og ikke meget mere ).

Igen.

Curling i OL regi er stadig 18 kameraer og en hulens masse andet teknik.

Det er dog oppe i skyen det hele bliver til 1080p50 SDR video.

John Pearce, director of venue technical operations at OBS kan på samme måde forklare at alle kameraer nu er IP baserede kameraer, der – i tilfældet med Curling – ikke længere klippet på en OB vogn, men på en virtuel en af slagsen i skyen, hvilket – forresten – også betyder at alt CCU arbejde er flyttet op i skyen.

Fordelene i følge John Pearce er både at fremtidens produktionshold kan blive mindre, og at de ikke behøves at være på venue, eller i samme land som produktionen.

Læs også  Sony udvikler deres Cloud service

OBS er ud over de mange feeds til broadcasterne på vej med op imod 30 live og near-live kameraer der sender over 5G sendenettet.

Sådanne kameraer behøves ikke længere være broadcast kameraer men kan være små “sjove vinkler” kameraer – for eksempel – monteret på sne scootere, der følger skiløberme der løber langrend som eksempel.

Eneste forudsætning for at disse kameraer kan bruges er at de skal være IP basserede.

Skyen til trods bliver OL stadig en  heftig omgang.

Der vil løbende være gang i mindst 15 store OB vogne suppleret med ni “lokale” data centre ( der producerer på fly-away systemer ) og bunker at virtuelle OB vogne, der altså er hvad de kalder systemerne i skyen.

OL bliver hovedsageligt distribueret – via RHB – i 1080i SDR, der er den “olympiske standard.

Isidoro Moreno, head of engineering forklarer:

 -OBS has created a single HDR to SDR production workflow model that will allow the trucks to generate an HD 1080i output via high-quality conversion from the primary UHD HDR signal, starter han og fortsætter.

 -Almost all of the content will be produced natively in UHD HDR; however, OBS will also rely on several specialty cameras that at this time can only operate in HD 1080p SDR, fortsætter han.

Læs også  Premium sport kunderne er på vej tilbage

 -The video source of these cameras must be up-converted to UHD HDR in order to be integrated into the main production so that there are no perceived colour or brightness differences, slutter han.

Slutteligt er lyden ikke længere 5.1 surround, nen derimod 5.1.4, der i følge OBS og en masse kloge lydfolk, giver en “tredje dimension” i lyden”, og som blot koster at der skal placeres 1600 mikrofoner rundt om på dette års vinter OL.

Som altid findes der en Media Guide som du finder her.