SilverBack bagstykkerne

Udviklingen mod at der bruges stadig flere S35 kameraer i konventionel TV produktion har givet MultiDyne Video & Fiber Optic Solutions en god del medvind.

Det er nemlig deres “bagstykker”, der i realiteten er blot er enheder der konverterer – for eksempel – 12bit eller 16 bit ud af high end S35 kameraer som Sony Venice eller Arri Alexa’er til TV signaler, der både kan styres, grades og lidt til.

Og selv om at det ikke er nyt at det er muligt, er det ret nyt at størrelser som The Digital Cinema Collective har fået så meget at lave.

Som Aaron Cooke, CEO, forklarer det:

 -We specialize in multi-camera TV shows that capture a cinematic feel, starter han og fortsætter.

 -That means using digital cinema cameras from Sony, ARRI, Panasonic and others with a variety of cinema lensing to enhance any broadcast production with a film aesthetic. The SilverBack systems help us incorporate these cameras into the broadcast workflow, which has not historically been easy to accomplish, slutter han.

Simpelt ser det ud – men det er vist ikke helt uden udfordringer at få til at spille

Og som pointeret så kræver sådanne kameraer altså “bagstykker” der kan håndtere de – typisk – enorme båndbredder der kommer ud af sådanne kameraer, og “konvertere” dem til noget der kan fungere i broadcast regi.

Heldigv is netop det som SilverBack-V og SilverBack-4K5 “bagstykkerne” kan.

Læs også  LiveU amok i Qatar

Begge er – i princippet – enheder der monteres bag på kameraerne hvorefter det “pludselig” har en fiber udgang, der kan håndtere signalerne, typisk begge veje, så operatørerne også kan kigge med og se hvad de andre kameraer laver, når de er relevant.

James Coker, der er Technical Engineer, og som har brugt SilverBack-4K5 på en række ( kunne man gætte på ) 4K HDR multi-camera produktioner, siger:

 -We do live-to-air and live-to-tape events, which have different yet challenging timeline demands. I can now get a 10-camera production up and running in four-to-six hours, compared to what used to take up to two days. The SilverBack-V has a more direct mounting interface that makes camera adaption even faster. From there it’s just pulling all the feeds from the I/O of the cameras, including SDI 12G, 6G, and 3G signals, as well as sync, timecode, power, audio, intercom and other important elements for the editors, fortsætter han.

Nu hvor Sony FX6 er blevet firmware opdateret til 16bit video ud kunne det måske være relevant at udstyre med en SilverBack

 -We had 12 cameras for the main show and six remote cameras in other states, and we used the SilverBack to send everything over fiber and into the cloud for a three-hour event, forklarer han videre.

 -This is a show that has been done for 10 years and was enormously complex. Now we can provide everything back to the truck over the network with livegrade instead of RCPs. We brought the cinema world to multi-camera along with all the power to do everything with live control, slutter han og løfter dermed sløret for at fremtidige high end events sagtens kunne tænkes produceret på denne måde.

Læs også  Ncam opgraderer hardwaren

MultiDyne’s SilverBack “bagstykker” blev således også brugt på dette års Super Bowl Halftime show.

Desværre deler MultiDyne ikke deres videoer på for eksempel YouTube, så du må forbi deres site hvis du vil se hvordan de mener at det der muligt at bruge FX9ere og et eller flere Venice i et multikamera setup, der – idag – i princippet kunne være en 16bit produktion.

Se video her.