US betalings TV dropper som en sten

Forventningen i USA er at lineært betalings TV, også kendt som “pay-TV” i løbet af få år når ned på den kedelige side af 50 procent.

Allerede i 2026 forventes det således at færre en hver anden husstand i USA, der på mange måder minder om vores hjemlige marked, ser lineært TV, som tidligere.

Tallet, der tilbage i 2010 var oppe på – “normale” – 91 procent, er dermed droppet ekstremt de sidste ti år, for at nå et kritisk lavpunkt i 2026.

Tallene der kan læses i Digital TV Research såkaldte “forecasts” vurderer endvidere at der kun vil være 60 millioner “pay TV” kunder i USA i 2027, hvilket er et heftigt drop fra 105 millioner betalende kunder tilbage i 2010.

Simon Murray, Principal Analyst at Digital TV Research, forklarer:

 -The US lost 6 million pay-TV subscribers each year from 2019 to 2021. Losses will decrease from now on, but the 2027 total will be 12 million lower than 2021, starter han og fortsætter.

Betalings TV er på vej til at blive en fjern fortid i USA

 -The number of households without a pay-TV subscription will rocket from 11.34 million in 2010 to 72.86 million in 2027 due mainly to cord cutting, fortsætter han.

 -Pay-TV revenues peaked in 2014, at $101 billion. A $48 billion decline is forecast between 2014 and 2027, halving the total to $53 billion, slutter han.

Læs også  Nu troede broadcasterne sikkert ellers lige

Med til den historie hører dog fortsat at rigtigt mange husstande nu betaler for “pay TV”, via andre platforme.

Smart TV og “kombinerede stream-pakker”, er som bekendt det nye sort.

Et gæt er at dem der køber adgang til den helt sikkert dyre rapport vil kunne læse sig frem til et væsentligt mere nuanceret billede.

Som vi er orienteret er udviklingen – cirka – identisk, her i landet.

Store dele af de tidligere kabel TV kunder, har netop valgt at investere i “kombinerede stream-pakker”, hvor de nationale hovedkanaler og en eller flere stream tjenester optræder.

Og så er der jo udviklingen med TV2 Play, der idag er landet absolut mest populære streamtjeneste, der bliver set på i 74 minutter om ugen, hvilket er pænt tæt på Netflix, der – et væsentligt højere antal kunder til trods – blot kigges på i 103 minutter om ugen.

Gratis tjenesten DRTV kan i den forbindelse stadig – næsten – følge med, nu hvor denne bliver kigget på i 72 minutter om ugen.

Lokale eksperters vurderinger ser ud til at være at TV2 Play fortsat vil udvikle sig positivt, mens DRTV – i takt med at det lineære indhold bliver set af stadig færre – vil udvikle sig negativt.