Super Bowl 56 produceret i 1080i

Der har ellers været nærmest uendeligt mange “håb” om at søndagens “SuperNBC” der producerer The Super Bowl, denne gang ville tage skridtet og – mindst – producere i 1080p.

Det er dog ikke tilfældet.

Super Bowl 56 blev nemlig produceret i 1080i, fordi det er “sådan vi plejer at gøre det”.

Drew Esocoff, der er instruktør på showet, der – som bekendt – stadig er en både flot og vild produktion, siger:

 -The more you can stick with what got you to where you are, the better off you are, slutter han og bliver suppleret af Super Bowl 56 Executive Producer Fred Gaudelli.

Der var op imod 500 teknikere på arbejde under kampen der blev dækket af 76 kameraer – andre 46 ekstra ved med i optakten

Han siger:

 -The quality of play, especially the playoffs, has been unbelievable, starter han og fortsætter.

 -This is probably as exciting a playoffs as I can remember, and this is my 32nd year doing the NFL, slutter han.

Upåvirket af at der bliver produceret i 1080i, er der stadig en del mennesker på arbejde på venue.

Ganske som moderne koncepter som remote produktion, er nærmest ikke eksisterende.

Der er således mere end 1000 mennesker på arbejde ( med TV teknik etc ) op til selve kampen og – omkring 500 mennesker på job under selve kampen.

Ikke overraskende nu hvor det er NEP’s ND1, der er ( var ) på arbejde under kampen.

Læs også  Streaming lidt mere kortlagt

ND1 er i den forbindelse ikke “en OB vogn” som vi er mest vant til det her i landet, men 4 OB vogne, konkret A, B, C og D trailerne.

Det kræver jo en del plads at få de 76 kameraer i gang under kampen, og de “46 ekstra kameraer” der blev brugt under optakten.

Fred Gaudelli fortsætter:

 -We feel like we do the Super Bowl every Sunday night, so the cameras we add to this are really to capture situations, starter han og bliver suppleret af Drew Esocoff, der forklarer hvorfor de “gør som de plejer”.

 -The biggest trap I’ve found doing Super Bowls or any event of this magnitude is, the more you can stick with what got you to where you are, the better off you are, starter han og fortsætter.

 -It’s cool to have all these new gadgets, and we will work them in where it’s applicable and where it makes things better. In the case of virtual graphics off a Steadicam, I think it will make certain things better and I hope to be able to work that into the telecast, slutter han.

NEPs OB vogne er forresten ikke nok, til optakten.

Derfor havde NBC Sport fundet omkring 10 andre OB vogne, så de mange kameraer, og alt det andet kunne spille helt perfekt både før og efter kampen.

Læs også  DR og Buster på vej med konference

Eneste remote del af produktionen er i den forbindelse at en del af materialet bliver redigeret remote, via et low-latency JPEG-2000 netværk, der blev etableret til lejligheden.

Der blev klippet i blandt andet Florida, der altså er pænt langt væk fra Californien, hvor der blev spillet.

NBC producerer dele af deres indhold i1080p.

Super Bowl 56 endte som pointeret med at blive produceret i 1080i forklarer Keith Kice, der er senior director, remote sports operations for NBC Sports.

Han forklarer:

 -It would just be a huge undertaking to switch it over to 1080p, considering technology and bandwidth, starter han og fortsætter.

 -There was not really a serious talk of switching it over this year, slutter han.

Super Bowl 56 blev i år optaget på nye Sony kameraer med Canon glas