Broadcast efter pandemien

En ny analyse ser ud til at understrege at det ikke kun er produktions og AV miljøet der har ændret sig som konsekvens af den – i princippet – stadig igangværende pandemi.

I hver fald i følge Sony og størrelsen The Future Laboratory, der – for Sony – har kigget på udviklingen for “Media and broadcasting” efter pandemien.

Og selv om at det ikke kan undre, er vurderingen at også broadcast har “forandret sig” under pandemien.

Herhjemme, en udvikling der – måske bedst – blev understreget af at DR1 begyndte at sende de populære “syng med” formater, hvor kendte, hjalp alle der kiggede med, med at synge “fælles sang”.

Ikke helt den udvikling der kunne spores i AV og produktions miljøet.

Her blev der i stedet satset på den såkaldte “hybride” udvikling, hvor corporate AV, blev til streamede “møder” hvor den enkelte virksomhed kunne “møde” sine medarbejdere selv om at de arbejdede “hjemmefra”.

På broadcast niveau, – vurderer The Future Laboratory – er der også sket en del ting og sager.

Rapporten, som de har udfærdiget til Sony og os der vælger at læse den, kigger i den forbindelse på “the social, cultural and technological” udvikling for hele “medie industrien” efter pandemien.

Ny rapport vurderer at forbrugerne og dermed TV seerne har ændret vaner under pandemien og ikke længere er tilfreds med “som det var før”

Og selv om at det ikke kan undre, kan Sony Professional Solutions Europe, der har bestilt rapporten, mærke endog kraftige ændringer af vaner hos forbrugerne.

Læs også  Penge er den nye Reality gud på DRTV

Nye vaner, der såmænd også påvirker broadcast.

Som eksempel vurderer The Future Laboratory at forbrugerne ikke længere leder efter “The new normal”, men derimod “The new extra-ordinary”, hvilket er tæt på at sige at broadcasternes “lidt kedelige” tilgang til at sende det samme som de gjorde før pandemien, ikke længere er nok til at holde på forbrugerne.

Måske bedst understreget af Borgen, der havde premiere i sidste uge.

Og nu hvor der stort set ikke var flere der så med, end der var seere til “X factor”, burde det være et vink om at fortidens “sådan har vi altid gjort”, ikke længere virker.

Pandemien har ydermere resulteret i hvad The Future Laboratory kalder for “the emergence of hybrid media” og “accelerated decentralisation”, der i begge tilfælde nærmest er det “modsatte” af broadcast.

Altså indtil broadcasterne får taget hul på den nye virkelighed forbrugerne befinder sig i.

Rapporten kigger således på 4 hovedområder i forhold til medie industriens – generelle – forandring efter pandemien:

Medie industrien bør derfor “Embrace hybridity as the future”, både i forhold til produktion og i forhold til forbrugerne

Medie industrien bør se og få hyret de såkladte “next-gen creatives”, altså unge, der både har nye ideer og som er midt i de målgrupper broadcasterne ikke længere når.

Læs også  YouTube ruller AVoD TV ud i USA

Medie industrien bør tjekke op på  de nye former for produktion ( next-wave production ) der skaber både indhold og workflows ( hos broadcasterne ) der giver forbrugerne den flexibilitet det efterspørger ( noget der også er relevant internt hos broacasterne )

Slutteligt bør medie industrien “Embedde sustainable practices into every aspect of production”, altså tænke mere grænt, nu hvor forbrugerne gør det.

Martin Raymond, co-founder of The Future Laboratory, taler om en “accelerated change”, altså en udvikling der går netop så hurtigt at broadcastere ( og AV og produktions – selskaber ) der ikke “udvikler sig”, er på vej til at tabe deres markedsandele.

Han forklarer:

 -While a degree of turbulence is likely to continue in the years to come, the innovation spurred by the pandemic is now enabling media and broadcasting to thrive once again, with digital transformation, mindset shifts and new behaviours transforming what the industry is capable of, slutter han.

Du finder den fulde rapport her, der kræver at du registrerer dig.