1 ud af 2 ser ikke lineært TV om 5 år

En ny analyse fra størrelsen Audience Project, ser ud til at være nået frem til en række overraskende konklusioner.

Herunder at forbrugerne selv forventer at de ikke bruger lineært TV om 5 år.

Eller rettere, halvdelen vurderer at de ikke gør det.

Er det så det samme som at de hverken ser DRTV eller TV2 Play.

Slet ikke.

Det er bare “begrebet” lineært TV, altså at skulle se TV, når “TV” mener at de skal kigge med, der ikke længere fungerer.

De unge ( eller de kommercielt interessante seere ) under 55 er de værste – de streamer hele tiden

Dermed er det cirka verdens bedste ide TV2 fik, da de etablerede TV2 Play, der jo netop stadig er “TV2, bare ikke lineært”.

DR mangler stadig en del for at konvertere “totalt” til fremtiden forskudte TV forbrug, men det kommer vel.

Omvendt, sender begge broadcastere jo en masse livsstils formater, der både er populære i lineær form.

Et gæt er at dem der ser med, er dem der ingen planer har om at droppe lineært TV.

Tilbage i analysen, der – primært – kigger på de 15 til 55 årige og der ser den største udvikling mod mere streaming og mindre lineært, konstaterer Martyn Bentley, der er Commercial Director, UK videre at smarte TV er det næste store.

Her i landet er vi fortsat “kun” nået til at omkring 45 procent af befolkningen ser TV ( lineært, tidsforskudt eller streams ) på deres smarte TV, der både har knapper til Netflix, apps til Amazon Prime og som kan finde DR TV app, der som altid – næsten – virker.

Læs også  Et marked imploderer

Sverige er til sammenligning væsentligt mere udviklet på dette område, med 54 procent “connectede TV hjem”. Norge er også godt deroppe med 52 procent der nu ser TV via Internet.

I den forbindelse er der fortsat “kun” 21 procent hjem, der “overhovedet ikke” længere ser lineært TV, her i landet.

En rekord i Skandinavien, men intet i forhold til USA, England og Tyskland, der alle oplevere at en væsentligt lavere andel af seerne ser med live.

Seerne er ikke længere er tilfreds med lineært TV – her i landet vurderer halvdelen således at de har droppet det om 5 år

USA er værst ramt, da hele 30 procent nu har droppet antenner og alt lineært TV, England er oppe på 26 procent, mens Tyskland kun lige er en enkelt procent over Danmark, med 22 procent.

Igen.

Disse tal betyder ikke at seerne ikke ser TV. De kigger bare med tidsforskudt.

Bare ikke særligt meget.

Som eksempel er DR(TV) og TV2 (Play) jo stadig nærmest ikke brugt som “stream” i forhold til deres lineære signaler.

TV2 blev således i uge 7 kigget på – lineært – i 68 minutter dagligt, hvilket giver koncernen flotte 50,5 procent af seerandelen.

Oven i deres daglige lineære forbrug, blev der “kun” streamet TV2 Play, der jo er alt tidsforskudt i 10 minutter dagligt, eller bare. ( TV2 blev set lineært i 74 minutter dagligt i uge 7 i 2021 ) 

DR der i den forbindelse er godt igang med at blive glemt, er nu nede på at blive set 40 minutter om dagen som lineært TV i uge 7 i 2022, hvilket svarer til 29,5 procent af seertiden. Der dog bliver suppleret med at seerne nu bruger 11 minutter dagligt på at se DR formaterne tidsforskudt, dagligt. ( DR blev set 48 minutter lineært i uge 7 i 2021 ) ( næsten 20 procent mere ) 

Læs også  Streamere kan nu tilbyde 4K multistream

Igen.

Der kan vist ikke længere herske tvivl om at politikerne – med næste medie forlig – er nødt til at tvinge befolkningen – mod deres vilje – til at se mere DR, hvis den institution ikke skal ende som “noget de gamle ser i deres ældreboliger”.

Analysen fra Audience Project, viser “uden tvivl” at udviklingen går imod væsentligt lavere seertal på live signalerne, og – ser det ud til – et stadigt mindre forbrug af primært DR men også mindre TV2, der jo begge ser ud til at have svært ved at hente de mange tabte seere tilbage, via deres “stream platforme”.

Måske fordi både DRTV og TV2 Play jo stadig “kun” er platforme der tilbyder “det samme som lineært TV”, bare som tidsforskudt TV, suppleret med et arkiv.

Du kan hente analysen her, der er baseret på 7000 svar fra USA, England, Tyskland, Danmark, Sverige, Norge og Finland. og som du kan læse statistik fra blandt andet Nielsen og Kantar Gallup.