2022 ligner et katastrofeår 

Hvis du i disse dage går og nynner med på vinderen fra dette års Melodi Grand Prix, er det vel forståeligt nok.

Der var jo flotte 985.000 seere der valgte at se med.

Og selv om at der var en masse drama både under showet og efter, var dette års Melodi Grand Prix, altså stadig ikke helt den store succes.

Faktisk var seertallet lidt af en katastrofe.

Der var som eksempel 581.000 flere seere, der kiggede med året før.

Eller 1.566.000 seere totalt.

Dermed tabte det format altså tæt på 40 procent af seerne i forhold til året før.

Jamen, jamen tænker du sikkert allerede. Det gå jo meget godt.

471.000 færre seere kigger med når Badehotellet bliver sendt

Der er jo rigtigt mange der ser “Badehotellet”.

Og det er da også tilfældet.

Hele 1.124.000 seere valgte således at se serien hvor solen altid skinner og de medvirkende taler meget tidstypisk.

Igen.

Sidste år havde serien nemlig 471.000 flere seere.

Eller konkret 1.595.000 seere.

“Badehotellet”, har med andre ord i omegnen af 30 procent færre seere end året før.

Det er dog ikke et nær så heftigt drop som “X Factor”.

Formatet ser i den grad ud til at have mistet seernes interesse, hvilket blandt andet ser ud til at blive understreget af stadig mere hysteriske citater i pressen, der – kunne man formode – har til hensigt at få de tabte seere tilbage.

Læs også  Eurovision 2020 er død

I fredags var der således 730.000 der så de mange talenter udfolde sig.

405.000 færre seere ser “X factor” i år mens 581.000 færre seere så Melodi Grand Prix på DR1 i år

Pænt mange.

Men altså nærmest “intet” i forhold til året før.

I uge 9 i 2021, havde formatet således 1.135.000 seere, eller 405.000 flere seere end i år.

Et drop på mere end 35 procent af seerne, målt i forhold til året før.

DR sendte ikke noget søndags-drama sidste år. De sendte i stedet “Atlantic Crossing”, som vi ærligt talt ikke kan huske.

Dette format, eller serie havde 676.000 seere, hvilket sikkert er fint for et indkøbt format, der bliver sendt i stedet for “noget søndags-drama”.

Desværre har seerne ikke længere tid tid at følge med i “Borgen – Riget, Magten og Æren”, der derfor havde 52.000 færre seere end søndags serien sidste år, som ingen husker.

Seertallene, der “burde” være pænt høje nu, hvor befolkningen stadig er inde og hvor det stadig er mørkt det meste af tiden, er – generalt – raslet pæøtn heftigt ned.

Selv sikre formater som “Beliggenhed, beliggenhed, beliggenhed”, der – kunne man formode – har haft de samme seere siden opstarten, taber seere som aldrig før.

I onsdags havde serien således 571.000 seere.

Året før i den samme uge var der 719.000 seere der fulgte med.

Bevares det er kun lidt over 20 procent af seerne der har forladt programmet.

Læs også  Aldrig har vi set så meget TV2

Det begynder bare at ligne en kedelig trend, at 20-30 procent af seerne er væk.

Fæleste drop er og bliver dog “Løvens Hule”.

DR har nu i flere år sendt dette format, med stor succes.

Desværre ser det nu for alvor ud til at seerne har givet op på det.

Sidste uges program, der ellers både var dramatisk og spændende, havde således kun 446.000 seere.

Året før, hvor det – sikkert også – var lige så dramatisk og spændende var der 906.000 der så med.

Det er altså mere end 50 procent der ikke længere kigger med.

Listen over de mest sete programmer her i landet, er som altid begrænset til de 20 mest sete.

Og skulle man slutte af med det 20. mest sete, var det i sidste uge “Aftenshowet” på DR.

Det havde flotte 319.000 seere.

Desværre var det 20. mest sete format sidste år, et – alt for præcist – billede på hvor mange “der burde” have set TV i sidste uge.

Det “mindst sete program” i uge 9, sidste år, havde 506.000 seer, og altså tæt på 200.000 flere seere.