Fremtiden er hybrid

Herhjemme er der stadig flere der oplever at AV markedet har ændret sig “permanent” nu hvor det er de “hybride møder” sætter dagsordenen.

Sådan er det også i Hollywood.

Der har telecom, media, og teknologi -analysefirmaet Altman Solon talt med en god del af de helt store film studier og endnu flere chefer, for at høre dem om Hollywood også er på vej mod mere “hybrid produktion”.

Og det er de.

Mens hybridt i vores hjemlige AV miljø handler om at der afholdes møder eller konferencer, som deltagerne helt eller delvist kan deltage i “virtuelt”, er Hollywood stadig afhængige af de mange stjerner der skal ind foran kameraer uanset om der er tale om endnu en filmatiseret tegneserie, eller et meget stort drama.

I alle tilfælde – i hvert fald i Hollywood – handler fremtiden om at locations bliver virtuelle.

Der er jo ingen der siger at et virtuelt studie behøves at være en fast installation – det kunne være teater, musik eller en global konference

Hvorfor flytte et helt filmhold og de mange stjerner ned til Mexico, eller hen i et 3. verdens land, hvis du kan optage det hele “hjemme” i filmbyen, hvor stjernerne og filmfolket alligevel bor lige i nærheden af.

Besparelserne er – potentielt – enorme.

Altman Solon er nået frem til at op imod 70 procent af “de store film studier” har planer om at flytte alt der kan flyttes “hjem”, ind i egne ( nye ) virtuelle filmstudier, og supplere op med såkaldt “remote collaboration” og “cloud-baseret produktion”, hvilket – kunne man forestille sig – handler om at der – for eksempel – kunne produceres i Canada, eller i London eller Prag, i et af de virtuelle studier der.

Læs også  Kunderne gider ikke betale

I stedet for at instruktør og hele holdes flyves derhen, kan store dele af opgaverne håndteres fra egne faciliteter, der “spejles” i Toronto, hvor skuespillerne så ellers spiller deres roller i et virtuelt miljø.

Altman Solon analysen, der hedder “The Global Film & Video Production Survey”, har talt med mere end 100 “industry executives”, altså typen der – tidligere – sendte hele Hollywood produktioner til Marokko i 5 måneder.

Suppleret med eksperter fra film/TV studier, produktionsselskaber, fra PR miljøet, samt streaming/OTT folket, og “helt almindelige” broadcast chefer, post-produktions huse og andre.

Reklamefilm behøves snart ikke længere transportere filmhold til den anden ende af verden

Fælles for dem alle er at de alle – inspireret af Pandemien – er langt mere tilbøjelige til at overveje alle former for “virtuel” produktion.

Altman Solon Director Derek Powell, forklarer:

 -The pandemic turned global TV and movie production on its head and forced the industry to improvise and innovate, starter han og fortsætter.

 -Altman Solon’s survey indicates that some of the innovations born from necessity will outlast the pandemic – and are changing the way TV and movies are made, slutter han.

Analysen har konkret fundet frem til

Film studierne er ved at etablere mange virtuelle studier

Antallet af hybride og/eller remote/virtuelle produktioner vokser eksplosivt.

Virtuelle produktioner vil få produktions omkostningerne ned. I det mindste over tid, da studierne er dyre at etablere.

Læs også  Det bliver nok ikke bedre

Film industrien ( og andre visuelle industrier ) kan se frem til en “transition” hvor stadig mere produktion eller del-produktion bliver optaget eller produceret virtuelt eller remote.

Altman Solon kan allerede nu konstatere at mere end 30 procent af de produktioner ( alt fra store Hollywood spillefilm, til High End TV serier ) der er blevet udskudt under Pandemien, er på vej til at blive delvist realiseret som virtuelle eller remote producerede produktioner.

For at sætte udviklingen i perspektiv, taler Altman Solon om et marked der er 330 millarder dollars værd frem til 2027.

Og det er altså disse produktioner der både tæller indhold til streamerne, til broadcasterne og til biograferne, der i stadig mere udtalt grad er på vej til at overgå til at blive produceret helt eller delvist virtuelt, eller “hybridt”.

Ganske som her i landet, hvor fremtidens aktionær møder er på vej til at blive helt eller delvist virtuelle, eller noget helt nyt, som vi stadig mangler at udtænke.