Storforbrugerne ser TV reklamerne

TV er og bliver som bekendt en populær størrelse.

Herhjemme var der således – i sidste uge – 1.074.000 der så reklamerne før og efter “Badehotellet”, ganske som der var 1.072.000 seere der kiggede på reklamerne før efter og måske endda under “Sammen for Ukraine”, der på trods af at dette event blev sendt på to hovedkanaler, stadig kun havde lidt over en million seere.

Årsagen til de – relativt – lave seertal, skal naturligvis findes i de ændrede forbrugervaner, som TV stationerne fortsat prøver på at kompensere for ved at “streame” deres eget indhold på egne streamplatforme.

Problemet er – i følge Samba TV – der har kigget på hvem det er der ser TV reklamerne, at udviklingen ikke kun går imod færre seere.

Der er også stadig flere af “de forkerte seere”.

Det er jo dem der ser TV, der ser TV reklamerne.

Derfor må det være – uhyggelig læsning – for broadcastere at Samba TV kan konstatere at 95 procent af TV reklamerne kun bliver set af omkring 55 procent af seerne.

Oversat til “Badehotellet”, var der altså “kun” 589.000 af de 1.074.000 der så reklamerne før og efter denne populære serie.

Den populære streamtjeneste tilbyder nu at du kan købe adgang til tjenesten uden reklamer mod at betale mere end normalprisen for adgang

Og nu hvor vurderingen  er at op imod “20 procent af husstandene” er såkaldte “tunge TV forbrugere”, er det reelle antal der ser reklamerne formodentligt væsentligt mindre.

Læs også  +en million husstande skal til at leve uden Discovery

Vurderingen fra Samba TV, er således at de 20 procent “tunge” TV seere ( der ser rigtigt mange timers TV ) står for op imod 60 procent af de såkaldte “impressions”, der er måden man måler TV reklamers effekt med.

Tallene, der kommer fra Samba TV, er fra en nærmest global analyse, målt på forbrugere i England, USA, Australien og i Tyskland, er også nået frem til andre resultater.

Tal der også er relevante her i landet, selv om at disse markeder måske ikke er direkte sammenlignelige med det danske.

Lineært TV, står nemlig foran endnu en udfordring, at “dem der ser reklamerne” – mere eller mindre – ikke er dem annoncørerne ønsker at “fange”.

Som eksempel er de såkaldte “light viewers”, der er den gruppe der ser mindst TV, nu oppe på op imod 45 procent af alle seere, i en stadig mere segmenteret virkelighed.

Og da det kun ser 5 procent af de lineære reklamer, rammer TV reklamer altså stadig mere “forkert” i takt med at forbrugerne ændrer vaner.

De 45 procent “lette TV seere” er mere eller mindre en konsistent antal i alle de lande Samba TV har målt på.

Antallet af TV reklamer er dog lidt forskellige.

Impact er mindst i USA, hvor de “lette seere” kun ser 3 procent af reklamerne, til 6 procent i Tyskland.

Læs også  Banijay Group har købt Endemol Shine Group

Kombineres de kedelige tal, med udviklingen hos seerne i for eksempel USA, faldt antallet af såkaldt lette seere samtidig med at de så stadig færre reklamer målt fra Q4 2020 til Q4 2021.

Konkret så de 25 procent færre reklamer ( konkret 25 procent færre impressions, red. ) 

Ganske overraskende (?) forslår Samba TV, derfor de broadcastere der vil have fat i de “lette seere” ( der er dem annoncørerne efterspørger ) at de udvikler koncepter der inkluderer andre platforme end deres egne.

Som eksempel “connected TV”, “digital video” og YouTube , for at nævne et par af deres ideer.

Der er dog en enkelt positiv ting at finde i den nye rapport fra Samba TV. En udvikling som WARC også tidligere har kunne konstatere.

Nemlig at det stadig mindre antal lineære seere, ser stadig mere TV, hvorfor de – til en hvis grad – kompenserer for det generelle fald i TV kiggeriet.

Ikke overraskende er forventningen derfor nede på at der – globalt – vil blive investeret op imod 1 procent mere på “linear TV advertising” i år, målt i forhold til året før.