Første Sigma fp spillefilm

De unge filmskabere har længe eksperimenteret med de nye – små – “fotografi apparater”, og brugt dem til filmproduktion.

På samme måde er et utal af “almindelige” video kameraer bleve brugt som crash cams.

Alt fra Eva-1 på “Le Mans 66”, eller Canon’s C500 på blandt andet “Need for Speed”, har været i spil.

Nu er vi så nået til at hele spillefilm bliver optaget på spejlløse kameraer.

Og nu hvor Sigma også leverer et af slagsen, kan dem der vil, snart se hvordan et Sigma fp performer på det store lærred.

Bag tiltaget findes en tysk produktion, der er på vej med “Snow Leopard”, der er et “indie project” med Marius Fischer som instruktør.

Produktionen er optaget “langt oppe i bjergene med et lille hold”, hvorfor et “lille kamera set op”, var at foretrække.

Marius Fischer forklarer:

 -This is a mono-drama where we follow just one actor and there are no spoken words which is something no one has ever done before to our knowledge, slutter han og henviser til et ældre Robert Redford “on-a-boat drama” hvor han heller ikke siger noget.

Alt kan ganske enkelt klares med mindre udstyr når kamera vejer nærmest intet

Bortset fra da han læser et brev op.

Det gør den ledende spiller ikke i “Snow Leopard”, der som vi forstår det, er helt uden monolog/dialog.

Læs også  Premiere Pro siger hej til ProRes RAW

Marius Fischer fortsætter:

 -I wrote a story that could be done quickly, easily and cheaply, starter han og fortsætter.

 -This was, at least, cheap, slutter han.

Ledende og eneste spiller i dette visuelt spændende ( et eller andet skal der jo ske ) drama, er Sebastian Edtbauer, der er “jæger”.

Og – kunne man gætte på – som er på jagt efter den der “Snow Leopard”.

Optagelserne, kunne derfor klares på et par uger, nu hvor der hverken var mange skuespillere, eller en masse gear at tage hensyn til.

Igen.

Et lille hold i Tyskland er på 10 m/k, der både kunne være på location, scoute efter nye, sætte lys disse og alt det andet der sker på en filmproduktion.

Optagelserne der skal forestille sig at foregå i Himalaya, snød lidt, og endte med at blive optaget i Tyske bjerge, der sikkert også er både høje og fulde af sne, tilbage i januar, hvor filmen blev optaget.

Motivationen for at vælge et Sigma fp var i følge Marius Fischer enkel. 

Kamera skulle være billigt og lille.

Og så havde han set det brugt på en Amazon serie, hvor det blev brugt som “director’s viewfinder”.

Han forklarer:

 -The Sigma fp was being used as director’s viewfinder and crash cam so we were able to take a look at it and get to know it. We tested it on set and saw the material and were really surprised about the quality of the footage, starter han og fortsætter.

Læs også  Nanlux tryller med Evoke 1200

 -The camera is very light and small so that’s a big benefit when you have to be quick. We shot a lot of scenes in a tent – which is the lead character’s base – and in such a tight space you have to keep as compact as possible. We couldn’t use the huge bodies of an Ursa or Alexa Mini, fortsætter han.

 -Also, when comes to grip we had the benefit that we could use cheaper arms since the camera only weighs 422g, battery included. Some takes were about 30-minutes long and handheld so the weight of the unit was another factor here, slutter han.

I bedste stil, blev alt optaget på en Blackmagic Design Video Assist 12G monitor/recorder i BMD RAW i 4K.

Ganske heldigt, da instruktøren ønskede projektet gjort færdig i Davinci Resolve.

Sigma fp kan optage eksternt i op til 12-bit CinemaDNG, hvilket dog ikke (?) var den vej dette projekt gik.

Med mindre at det er muligt at optage 12-bit CinemaDNG som BMD RAW (?) 

Ganske morsomt, er Sigma fp jo et L-Mount kamera, hvorfor alle optagelserne endte med at blive forestået på de – pænt meget billigere end med andre mounts – 14mm, 20mm, 40mm, 50mm, og endelig deres 105mm T1,4 glas.

Marius Fischer har tidligere eksperimenteret med ny teknik og er – formodentligt – en af de eneste der har optaget en hel film i 12K, på – gætter vi på – et BlackMagic 12K.

Læs også  Så smed Arri Mini bomben

Filmen får premiere engang i 2023, på en række festivaller, så det bliver altså muligt at se denne produktion i en ikke så fjern fremtid.