Sony ude med HDC F5500

Sådan lidt uden den helst store fanfare, har Sony kastet hvad vi gætter på er deres dyreste studie/OB kamera ud på markedet.

Dette, der hedder HDC-F5500, er et Super 35mm 4K CMOS billedsensor “studie/OB kamera”, der – kunne man håbe på – snart bliver rigtigt populært.

Desværre er der jo netop tale om et Super 35mm kamera, hvorfor de producenter der vælger at gå den vej, ikke – rigtigt – kan nøjes med S35->B4 mount convertere, og så ellers leve med deres Lange rør ( boks optikker ).

I stedet – og det er vel også på tide – må de i stedet investere i nye boks optikker, der dækker S35, eller – som du kan se på billedet, i – for eksempel – Fuji Zooms, der tilbage i september 2020 blev udvidet med deres SK35-700mm Telephoto PL Mount Box Lens, der netop er født til – for eksempel – Sony’s HDC-F5500.

Pænt heldigt, er der ikke “kun” tale om en 35-700mm zoom.

Der er også indbygget en 1.4x extender, der får “nyheden” op på 49mm-980mm på et S35 kamera, hvilket – stadig – ikke er det sammen som en X100 på B4 mount.

Men godt på vej.

Tilabge til det herlige HDC-F5500, er der tale om en foreløbig topmodel, der – som system kamera – kunde ende med at blive det kamera der – for alvor får taget fat i den ellers pænt lange DoF, som TV stadig er underlagt.

Læs også  Så kommer det nye Arri

HDC-F5500, er – bedst af alt – allerede – næsten allerede – til at tage ned fra hylderne, da det kommer her til landet i “foråret 2022”, hvilket er i disse dage.

Som Sony selv skriver det, er det perfekt til live-produktioner, hvilket sikkert er tilfældet.

De er bare ikke lige forbi detaljerne omkring budgettet, der vokser en smule, når ambitionerne handler om at producere på S35 Sony, i stedet for – for eksempel BlackMagic kameraer, der stadig koster mindre end det halve af en brugt LLA.

HDC-F5500, der reelt blev vist frem i oktober 2021 i USA, er det til trods først – for alvor – begyndt at blive til at investere i, nu.

Og nu hvor der er tale om et global shutter kamera, har du gættet det.

Det er pænt perfekt til alt fra sport, til mere avancerede produktioner som virtuelt LED-væg produktioner, eller i VFX sammenhænge.

HDC-F5500, er – naturligvis – udstyret med en 8-trins ND-filter, der er motorstyret, og som derfor kan styres fra CCU.

Og nu hvor look er – mere eller mindre – det samme som i et Venice, der i Venice2’s tilfælde netop er blevet Netflix godkendt, kunne man faktisk godt forestille sig at HDC-F5500 ender med at blive godkendt af Netflix som “produktions kamera”.

Læs også  Forbløffende lidt nyt hardware fra Sony

Nyheden der helt sikkert ender med at koste kassen, understøtter naturligvis BT.2020, S-Gamut3/S-Gamut3.cine og HLG, så der kan produceres i alle kvaliteter, uanset om der er tale om en IP Live-produktions, eller en af de mere konventionelle, med fiber og alt det andet.

Lige for at gøre look And feel færdig, kan HDCU-5500-serien “optage” i S-Log3 hvilket betyder at det er muligt at bruge en Venice som “hovedkamera” og supplere op med et par  HDC-F5500, som de rent faktisk skulle have planlagt at gøre det på The Montreux Jazz Festival fremme i juli 2022.

Den er måske lidt lang til håndholdt – men pyt så er operatøren lidt udfordret og derfor vågen

Norbert Paquet, der er Head of Live Production i Sony Professional Europe, forklarer:

 -Vi er begejstrede for tilføjelsen af dette kamera til vores portefølje, der imødekommer ønsket for biograflignende oplevelser, som især efterspørges på det europæiske sportsmarked, starter han og fortsætter.

 -Kameraer fra Sony er anerkendt for deres avancerede teknologi, workflow med pålidelighed og lange levetid, hvilket gør dem til et godt valg ud fra et bæredygtighedsperspektiv. Denne nye tilføjelse vil uden tvivl tjene vores kunder mange år frem, takket være kameraets innovative funktioner og tilpasningsevne, slutter han.

Et gæt er at det kan vi andre se engang i efteråret, når optagelserne fra dette års Montreux Jazz Festival bliver offentligt tilgængelige.

Læs også  Afspil egne filer på remote computer

Du kan læse videre her, hvor det ikke fremgår at prisen for hovedet er omkring 50K pund, mens CCU ( IP/fiber versionen ) kan erhverves for omkring 25K pund ( med engelsk moms ).

Til sammenligning koster et Venice 1 med AXS-R7 og diverse licenser 58K pund