Deloittes årlige Digital media trends Report er ude

Normalt, eller tidligere handlede den årlige “Digital media trends Report fra Deloitte” stort set kun om USA.

Sådan er det ikke i år.

Deloitte, har denne gang kigget på “hele kloden”, konkret USA, England. Tyskland, Brasilien og Japan, hvilket – bevares – ikke er hele verden, men som omvendt er en flok pænt repræsentative markeder.

Markeder vi sagtens kan sammenligne vores eget med, til en hvis grad.

Og nu hvor det – mest – er trends Deloitte kigger på, her lige et par stykker.

SVoD har sejret sig selv halvt ihjel.

De unge forbrugere tegner SVoD abo og fyrer det igen i et væk

De sidste 15 år har budt på en stadig bedre og flottere udvikling. En udvikling med stadig flere kunder, og stadig mindre TV kiggeri.

TV kiggeriet, har det stadig dårligt, og får det – formodentligt – aldrig godt igen.

Til gengæld har SVoD det heller ikke godt, længere.

Den såkaldte “churn” udvikling er nu så ekstrem, at op imod 37 procent af alle streamkunder, nu “churner” hvilket kan oversættes til at de slukker for en betalt SVoD tjeneste og enten køber adgang til en ny, eller skifter til AVoD versionen.

På resten af de markeder Deloitte har kigget på, er udviklingen næsten ligeså ekstrem.

Her er der – typisk – omkring 30 procent af SVoD kunderne, der “churner” op imod 30 procent.

Læs også  Flere klipper kablerne i USA

Tallet, der reelt handler om noget helt andet, nemlig den voksende frustration, som vi først er begyndt at mærke her i landet, nu. Handler om at forbrugerne er glade for SVoD tjenesterne, men at de – hele tiden – er nødt til at tilkøbe nye tjenester, og – eventuelt – fyre dem de har i forvejen ( churn ) fordi indholdet flytter.

Som vi oplevede det ved årsskiftet, skiftede en bunke HBO Max indhold “adresse”, fordi dette indhold var produceret af NBCU, på samme måde vil HBO Max kunder snart kunne opleve at bunker af ShowTime ( og Sky Atlantic ) indhold flytter platform, når SkyShowtime kommer til Europa ( bliver rullet ud i 22 lande i Europa i 2022, red.  )

Tilbage i Deloitte analysen er udvikligen med churn et potentielt kæmpe problem for streamerne.

Suppleret med detaljer som at mere end 33 procent af alle Netflix kunder deler deres password ( i følge Leichtman Research Group ) med andre (noget Netflix snart forlanger ekstra betaling for ), taler udviklingen om at streamerne er på vej mod samme udvikling som broadcasterne, nemlig at de er nødt til snart at tjene nogle flere penge, da indholdet er blevet dyrere at få produceret.

De ældre stream-generationer er begyndt at kopiere Gen Z’s måde at streame på

SVoD er i den forbindelse kun en lille del af forbrugernes medieforbrug.

Generation Z, der nærmest er født med en mobiltelefon i vuggen, eller i det mindste en ældre iPad, er begyndt at droppe SvoD.

Læs også  Penge er den nye Reality gud på DRTV

Tjenesterne er godt igang med at blive “for dyre” synes de unge at mene.

Og nu hvor de aldrig har set TV, der forresten koster meget mere at få adgang til, er det altså ikke den vej de går.

I stedet – og det skulle så være den største trend i 2022 – vælger de i stedet AVoD vejen, hvor de enten finder en måde ikke at se reklamerne på, eller bare accepterer dem, og ser med for at komme hen til indholdet.

Når de unge så bliver træt af AVoD, vælger – pænt mange – så ellers at gå tilbage til SVoD, og betale for at undgå reklamerne.

Op imod 25-30 procent af streamere der har fyret deres abo ( i USA ), vender således tilbage i løbet af de første 12 måneder, uanset hvor dyrt de måtte mene at det er se være SVoD kunde.

Den årlige rapport fra Deloitte indholder også mange andre tal og vurderinger, som du alle sammen kan finder heromkring.