Kvindesport er godt TV

Selv om at vi godt er klar over det, er der sikkert flere der har undret sig over at der ikke er flere “kvindelige sportsgrene” på TV.

Noget de også har undret sig over hos Nielsen i USA, hvor de derfor har analyseret på tallene.

Igen.

Her kan det vel heller ikke overraske at vi står foran en mur af “kvinde sport”, nu hvor forbrugerne ikke kun efterspørger kvinder i deres TV.

De kan slet ikke få nok af dem.

Og da slet ikke hvis de dyrker en sportsgren.

Som altied med Nielsen, kigger de på begge sider af skærmen, og kan i samme omgang konstatere at sponsorer og annoncørerne er mere end vilde efter at der kommer mere “kvinde sport” på TV.

De har nemlig også kigget på udviklingen og efterspørger nu alt fra det nationale kvinde fodbold landshold” ( the U.S. Women’s National Soccer Team ) til alt andet, der bare lugter den mindste smule af “Gender equity in sports”, der kan oversættes til ligeså mange sports kvinder som sports mænd på TV.

I den forbindelse er det amerikanske kvindelandshold – formodentligt – mere populære end herrerne, blandt andet fordi kvinderne har været en tur forbi myndighederne for – blandt andet – at se om det er muligt for kvinder at blive aflønnet som mænd.

Læs også  TVs næste store problem
Godt produceret kvindesport giver pote i forhold til seertal

Der er i den forbindelse stadig “lang vej”, i følge research fra Nielsen Sports.

Der er stadig mest herre sport på TV.

Til gengæld er seerne nu – om muligt – blevet netop vigtige at det er tæt på dem der bestemmer hvad der bliver sendt på TV.

Kigger de den anden vej, er broadcasterne nemlig nødt til at finde på noget andet, i takt med at hovedparten af de yngre seere nu streamer i stedet for at se TV.

Seere, der jo også kan kaldes for fans, er med andre ord – sammen med – sponsorerne og atleterne selv på vej til at udvikle et marked der tidligere primært har handlet om mænd – målrettet – mænd.

En udvikling der ikke kun betyder flere kvindelige sportsudøvere på TV, men som – rent faktisk – også kunne betyde at flere kigger med.

Som eksempel refererer Nielsen til en “udvidet TV deal” tilbage fra 2021, hvor “Women’s Super League i England” “pludselig” fik flere kampe ind på TV.

Resultatet var et boost i TV kiggeriet på – vilde – 542 procent.

Noget der også er sket i forhold til the NCAA Women’s Basketball Tournament, der i 2019 nærmest ikke eksisterede ) på TV ) til i 2021 at få så mange seere, at annoncørerne pludselig måtte kæmpe for at få lov til at annoncere i og omkring disse kampe.

Læs også  6 ud af ti husstande vælger sporten først

Super Bowl LVI reklamerne er slutteligt det sidste søm i kisten.

Nye tal ( igen fra Nielsen, med tal fra Gracenote Inclusion Analytics ) ser ud til at vise at vise at det kun er omkring 30 procent af de reklamer der bliver produceret til at blive vist både ved Super Bowl LVI, og i og omkring alle de andre kampe, der har kvinder inde over på den kreative side.

Ret dumt, nu hvor hovedparten af dem der ser NFL, er kvinder over 50 år.

eSport er i den forbindelse helt sort.

Bunker af unge “gamere” er piger eller unge kvinder.

Og her er der – mere eller mindre – nul komma nul piger eller kvinder med på hverken den kreative side eller produktions delen.

Igen, pænt dum, nu hvor der var 19 procent flere kvinder der kiggede med i 2021.

Til sammenligning var der “kun” 12 procent flere mænd og drenge der kiggede med.

Slutteligt – og det kan vel ikke undre – kan Nielsen konstatere at “herre sport” stadig prioriteres og produceres som var det vejen til bedre seertal, mens kvindesport fortsat produceres som var der tale om “lokal sport fra provinsen”.

Trist nu hvor det viser sig at det netop er kvinderne der trækker seerne hent til skærmen.

Læs også  Så røg Photokina også

Noget vi herhjemme har oplevet på TV2, der i flere omgange har prioriteret kvindesport, med rigtigt flotte seertal som resultat.