3 måneder med streamtal

Så er årets første kvartal gået.

Og nu hvor det har været muligt for hele landet at følge med i udviklingen, er det på tide at se tilbage på “streamtallene” for DR og TV2.

Og naturligvis “streamernes” tal, der – modsat – DR og TV2 ikke handler om tidsforskudt TV, men nyt og eksklusivt indhold.

Som altid med sådanne tal, er udviklingen ekstremt begrænset.

Dette fordi vores vaner ikke ændrer sig særligt meget.

Desuden var Nielsen, der leverer tallene, ikke helt fremme i skoene i de første par uger, hvorfor vi – for eksempel – kun har de konsoliderede sete minutter fra DR og TV2 i uge 2.

Omvendt kiggede alle over 3 år på TV2 i 78 minutter dagligt, mens de kiggede i 42 minutter på DR.

Et antal minutter der i uge 13 er nået ( ned ) til 65 minutter på TV2 og 35 minutter dagligt på DR.

DRTV ser ud til at tabe kampen om seerne – idag ( uge 13 ) er TV2 Play og YouSee TV Film mere populære end DR

Tallene viser det til trods at TV2 og DR, totalt sidder på 79,6 procent af TV kiggeriet, der tilbage i uge 2 var oppe på 84 procent.

Som det – kunne se ud til – er både TV2 og DRs andel af seernes TV tid altså dalet med 4-5 procent på bare 3 måneder.

Igen med de sædvanlige forbehold for usikkerhed i statistikken etc.

Læs også  Satellit TV operatørerne prøver nye veje

Kigger vi på de konkrete streamtal, er det første vi har fra uge 3, hvor alle over 3 år brugte 86 minutter om ugen, på at se på Netflix.

DRTV hittede på det tidspunkt, og havde marginalt mere succes end TV2, med 70 sete minutter.

TV2 var såmænd også pænt populær, da der blev brugt 64 minutter på TV2 Play om ugen, i uge 3.

Springer vi frem til uge 13, er det fortsat Netflix der er mest populær.

Alle over 3 år brugte dog “kun” 82 minutter på en uge foran Netflix.

4 minutter om ugen lyder måske ikke af meget, men kan altså også kaldes for 379.160 timer.

Så befolkningen brugte ( cirka ) 400.000 færre timer på at se Netflix, i uge 13.

Hvor er de “streamere” så henne.

Et gæt er at de så TV2 Play.

TV2 Play, er nemlig gået hen og blevet pænt populær her i uge 13.

Hvor platformen “kun” havde streamernes opmærksomhed i 64 minutter på en uge, i uge 3 kiggede ( de samme streamere ) forbi i – pænt vilde – 74 minutter i uge 13.

Det er – igen – kun ti minutter mere end i uge 3.

Der omvendt kan kaldes for – pænt vilde – 947.902 timer, og altså  i omegnen af en million flere timer, målt på de ( cirka 5.687.412 personer over 3 år her i landet ) 

Læs også  Forhøret får en tredje sæson

DRTV er i den forbindelse gået den anden vej.

Deres tilbud har nu blot streamernes interesse i 61 minutter om ugen, her i uge 13.

En – heftig – nedgang fra de 70 minutter om ugen, streamerne kiggede med i uge 3.

De mange tal, ser i den forbindelse ud til at understrege en ting.

TV2 løber – for tiden – totalt fra DR.

Og for hvergang TV2 bliver mere populær, bliver DR tilsvarende mindre populær.

Størrelsen YouSee TV Film der længe har været – næsten ligeså populær – som DRTV, er – som eksempel – nu mere populær end DRTV.

Også selv om at befolkningen nu bruger  5 minutter mindre om ugen på denne tjeneste.

Årsagen er – ganske enkelt – at DRTV bløder brugere som (?) aldrig tidligere.

Vi samler løbende tallene ( dem der er offentligt tilgængelige ) og håber på at kunne lave lidt statistik på hele år 2022, senere.