Rygterne lyver ikke altid

Et af de sidste par års mest udskældte rygte sites, er uden tvivl sonyalpharumors.com, der igen og igen har løftet sløret for rygter, der ganske enkelt ikke var korrekte.

Omvendt har sitet faktisk også stået bag en masse rygter, der endte med at være helt rigtige.

Derfor er det ikke – så meget – deres nyeste rygte om at der kommer en A9III og nogle flere FE primes i løbet af i år og frem til 2024 måske ikke helt ved siden af, alligevel.

Rygterne i denne forindelse er dog mere interessante i form af “rygterne om” Sony’s ambitioner i forhold til konsum kameraer, der har det med at være på niveau med de kameraer det professionelle miljø producerer på.

Derfor er rygterne fra sonyalpharumors.com pænt interessante denne gang.

Ikke i forhold til om de er rigtige eller helt forkerte, men fordi de – kunne vise sig – at være helt eller delvist korrekte.

Og derfor give et – potentielt præcist – billede af hvordan kameraerne kommer til at se ud i 2024 og 2025.

Udviklingen af ny teknik i video produktion går langsomt – forvent derfor det samme gear og framerates og opløsning i 2024 som idag

Desværre tyder en del på at de kameraer der skal produceres på i 2024, kommer til at minde gevaldigt meget om dem vi arbejder på idag.

Derfor er et α9 III kamera, der – kunne komme – til sommer OL i 2024, “kun” et 25 megapixel kamera, der fortsat kun vil kunne optage i op til 30fps. ( cirka 6K i 3:2)

Læs også  Full Frame cinema overtager markedet

Teknologien forventes dog at have udviklet sig en smule om et par år, hvorfor 30 frames i 2024, kunne ende med at blive optaget i ( hos Sony ) 14-bit lossless RAW, der bliver komprimeret nok til at fremtidens medier kan følge med.

Teknologien ser stadig ikke ud til at ville være nået særligt meget længere end til 240 fps.

Det er i hvert fald hvad Sony’s EVF’er er nået til i 2024.

Et α9 III kamera, der – kunne man forestille sig – på proff videosiden, være i familie med et FX12 ( eller et FX9 mk2 ) vil altså kunne optage i 240 fps, måske endda i full frame, der i 2024, skulle ende som 6,2K, der kan croppes ind til Super 35mm (1.5x) , der sjovt nok bliver til 4,1K, eller ( 4K DCI ) der via diverse “oversamplinger” ender som 4K/60p FF eller 4K/120p i Super 35mm.

Med alle mulige forbehold, ser det med andre ord ikke ud til at teknikken står foran store kvantespring.

Sony fortsætter – hvis disse rygter blot har den mindste smule sandhed i sig – med kombinationen af 6K FF og 4K DCI S35 crop på deres Full frame/S35 kameraer.

Hvor FF kameraerne – mere eller mindre – stadig ikke kan levere mere end 60fps, mod at S35 crop billeder kan optages i 120FPS.

Læs også  Nye Canon Cine Primes

Vi får i den forbindelse de første “billeder” af hvad planerne er, på det nært forestående NAB2022.

Er der “ingen” der kommer op med Full Frame kameraer ( bortset fra high end modellerne ) der kan levere mere end 60fps i FF, kunne man forledes til at tro at producenter som Sony, Canon og Panasonic ingen planer har om at levere udstyr der – som eksempel – kan optage “HD” eller “4K” i de korrekte frame rates.

Detaljen er nemlig at der ikke kun komprimeres i optagelserne, på det enkelte frame. 

Der “snydes” stadig også heftigt med framerates.

1080P HD er nemlig et format der optages og sendes i 50 eller 60P.

4K burde være 120fps, ikke 60 og da slet ikke 24-25P.

8K er i den forbindelse et 240P format. ( vi er reelt nået til 8K 30P idag )