Tre nye fra Canon

Der er glas og så er der det som Canon glæder sig til at vise frem på NAB2022.

Sidste nyt på den front er et par pænt herlige Cine Zooms fra Canon’s Cine afdeling, der – som navnet antyder – kun producerer Cine ting.

Som eksempel de to nye “korte” Zooms, CN-E20-50MM T2.4 L F / FP og CN-E45-135MM T2.4 L F / FP, der som du kan se, lige nøjagtigt ikke kan det du ønsker, hvorfor du bliver nødt til at købe begge, hvis du – for eksempel – skal optage i et lille rum, suppleret med en sync, som eksempel.

Nu hvor de to nye herlighedheder har været kendte i det meste af påsken, kan det ikke undre at flere – specielt i USA – “undrer sig over” at Canon er så “frække” at brække brændvidden i stykker lige der hvor det bliver sjovt.

Denne herlige 20-50mm FF zoom fra Canon skulle ende på 22-25.000 dollars, hvilket kunne ligne 150-180.000 kroner

Igen.

Det kunne måske “lige netop” lade sig gøre at optage et interview på 50mm, og så gå lidt ud når tingene bliver lidt mindre intense.

Omvendt, ville 60, eller måske endda 85mm være rigtigt sjove, hvorfor dem der laver interviews bliver nødt til at vælge at blive på “den lange” CN-E45-135MM T2.4 L F / FP, og så ellers – eventuelt – supplere med et andet kamera udstyret med en CN-E20-50MM T2.4 L F / FP.

Sjovt nok, mere eller mindre præcist det samme som Angenieux gjorde med deres EZ Zooms, da de kom i sin tid.

Og selv om at det kun er et gæt, kunne det – måske – være netop derfor at Canon også “brækker” deres brændvidde over lige der hvor de gør, nu hvor – rigtigt mange – ser ud til at have valgt at investere i netop et EZ2 og en EZ1, og arbejde på disse i Full Frame, som nyhederne fra Canon jo også er.

Læs også  NAB fuld af gode nyheder

Igen.

Som vi var inde på det, er der glas, og så er der det Canon er på vej med.

De er nemlig pænt hurtige.

Både 20-50 og 45-135 er udstyret med porte til Cooke /i og ZEISS eXtended Data

Begge er som det fremgår T2,4, hvilket er heldigt og – formodentligt – hurtigt nok til at de snart løber fra Netop EZ’erne.

Canon selv vurderer at nyhederne er pænt heldige til HDR, 4K og 8K og at de såmænd også kan bruges i mere specielle sammenhænge, da begge er udstyret med porte til både Cooke /i og ZEISS eXtended Data, hvilket burde gøre dem til perfekte zooms til VFX arbejde og i situationer hvor der produceres Virtuelt, som eksempel.

Ganske morsomt, er “Cine afdelingen” ikke helt friske på de her moderne mounts, hvorfor CN-E20-50MM T2.4 L F / FP og CN-E45-135MM T2.4 L F / FP kun kommer i EF eller PL mount, der ydermere kan skiftes. ( det er usikkert om det bliver muligt at gøre selv ) ( Canon skriver “authorized third party companies” og Canon’s service centre)

Begge zooms er udstyret med 11 Iris blade der burde give en heldig bokeh uanset blænde ( T stop ) og så er de ikke umuligt tunge.

Begge kommer til at veje omkring 3,3 kilo, og burde kunne skiftes uden at du skal til at flytte fokus motorer og andet, gætter vi på.

Læs også  IPMX er potentielt den nye Pro AV standard

Vi har set priser i omegnen af 22.000 dollars stykket, hvilket burde ende med at komme til at ligne 150-180.000 kroner stykket her i landet.

Canon’s nye 122X er udstyret med autofokus der rent faktisk virker – til gengæld koster det en smule at få fingre i – nyheden er ude til juli

En anden nyhed, der med garanti ender med at hitte i TV miljøet, er den nye Canon UHD DIGISUPER 122AF

Og jo, du læser rigtigt.

Der er tale om en “autofokus” 4K boks optik, der er tænkt som afløseren til DIGISUPER 100AF, der – hvis du er interesseret – stadig koster 167.000 Euro, hvorfor man må formode at Canon UHD DIGISUPER 122AF starter med at koste lidt mere, når den kommer til juli.

Igen.

En Zoom, der kan levere en tilfredsstillende kvalitet i 4K koster kassen, og koster – om muligt – endnu mere i AF versionen.

Det er – for nuværende – ukendt om der – senere – kommer xS eller ikke AF versioner.

Et gæt er at det gør der.

Igen.

Det er altså ikke mange tusind Euro der spares ved at vægle AF versionen fra.

Og nu hvor den – lover Canon – kan stille skarpt uanset om du er i bund på 1000mm eller ligger og hygger på 8.2mm, kan både stille skarpt og holde fokus, er det jo – potentielt – en herlig Zoom den her UHD DIGISUPER 122AF.

Læs også  Ny iPad og en Air

Som vi forstår det, betyder AF delen, at du ikke længere kan bruge dine gamle zoom og fokus greb, da der jo er en del funktioner der nu skal være i disse.

Omvendt – ser det ud til – at de stadig er netop så multi funktionelle at de kan bruges i både højre og venstre side.

Du/ service afdelingen skal bare lige bytte rundt på lidt plastik plader, så du – for eksempel – kan have fokus i højre hånd, hvilket er populært på nogle markeder, mens det – andre steder herunder her i landet – er (mest ?) populært med fokus i venstre hånd.

Vi gætter på at de har printet på begge sider af plastikket ( “AF mode” og “Active” ) så du selv kan bestemme om fokus er i højre eller venstre side

Fokus skal uanset klares med en FDJ-S31/41 focus controller, hvilket ser ud til at betyde at jeres “gamle” zoom håndtage stadig fungerer.

Ikke overraskende lover Canon at deres nye 122X laver endnu flottere og skarpere billeder end tidligere.

Så meget at der lige om snart også kommer en firmware opdatering til deres DP-V1830 professional reference monitor, så du rent faktisk kan se hvor skarp nyheden er.

Opdateringen er dog mest målrettet 4K HDR produktion.

Canons UHD DIGISUPER 122AF, er “tilbage” med deres 2x extender, hvilket er lidt trist, da en X1,4 havde været mere relevant.

Omvendt ville kameraer udstyret med en X122 så ikke kunne nå op på 2000mm.

Et gæt er at det hele bliver vist frem på NAB2022, og senere i år på IBC2022.