Kultur er som bekendt noget hurtigt noget

DR der ikke selv sender særligt mange film, og endnu færre serier.

Altså hvis man ikke lige tæller de gamle engelske krimier med, hvor folk stadig kører rundt i en grøn jaguar fra 50erne, har det lidt på samme måde med kultur.

Film og serier er noget er skal klares i en fart.

Og nu hvor de unge har travlt med både børn, familie, hus og livsstilen, skal kulturen – sådan lidt generelt – bare lige kastes afsted med et par håndtegn.

Eller rettere.

Film er jo ikke noget de unge ser eller bruger som “kultur produkter”, hvorfor værterne endte med at have noget der ligner et halv hundrede års erfaring som netop værter.

DR har det svært med kultur de ikke selv laver så alt TV om ekstern kultur er nu henlagt til 30 minutter sent søndag på DR2

Man kunne med andre ord forledes til at tro at det kommende DR film format “Filmselskabet Delight” mest kommer til at henvende sig til andre, der også har 50 års erfaring.

For eksempel på arbejdsmarkedet.

Uanset dette, går det nu rigtigt hurtigt.

Det handler jo stadig om at dæmme op for de mange der streamer i stedet, hvorfor det kommende film program bliver banket af på “6-7 minutter”, hvilket for folk med 50 år på arbejdsmarkedet, nok lige er i underkanten til en enkelt film, uanset værternes kække smil og afleveringer.

Læs også  DR2 og DRTV brugere sommeren på kunst

Omvendt kunne seerne allerede være “trætte” af store mængder kultur, når “Filmselskabet (ultra )light”, bliver sendt her fra den første maj.

Formatet følger nemlig op på “kulturflagskibet på DR2”, deres kommende kulturformat “Kulturelt”, der er et nyt format til de såkaldte “kulturelskere”.

Derfor kunne man gætte på at det bliver sendt sent, og nu hvor det blot varer 22 minutter, er det svært at forestille sig andet end at budgettet til udsendelsen er både begrænset og – sikkert – på vej til at blive mindre.

Igen.

Der er blot planlagt 8 programmer af 22 minutter, hvorfor der også er blevet plads til lidt egenreklame mellem dette format og film programmet, samt lidt mere reklame før og efter begge formater.

Og stadig holde hele kulturen nede på under en halv time.

Smart program planlægning, der passer lige ind i excelarket.

Hvad kommer det kommende kulturflagskib så til at beskæftige sig med, tænker du sikkert.

Det er straks mere ukendt.

Sikkert skulle det dog være at det kommer til at handle om “aktuel kultur”, der som bekendt både kan være kobberstik fra middelalderen, bare der er en udstilling i Nordjylland, der uanset udstillingssted vil blive dækket med “nysgerrige og skæve spørgsmål”, af Jonathan Herrik, der er vært på programmet.

Læs også  Nent Group skruer op for ambitionerne

Han er allerede helt oppe på beatet, og siger:

 -Jeg tror, det er vigtigt at turde stille både uhøjtidelige, direkte og drilske spørgsmål til kulturlivet. Min ambition er, at der skal skrues op for passionen og alle de små skæve, nørdede detaljer, der fascinerer os og som rummer en god historie, slutter han.

Tilbage hos film format værterne glæder Maria Månson og Per Juul Carlsen til at komme med “en anmeldelse, et tematisk perspektiv og en lille teaser, der kan give lyst til en tur i biografen eller kvalitetstid foran hjemmeskærmen”.

Igen.

De har fået 6-7 minutter til det hele, så de har virkeligt travlt.

Forresten.

Der skulle også blive både plads til performancekunst og popkultur, lover redaktionschef i DR Kultur Ida Holten Ebbesen.