Imax på ved mod digital

Der har netop været afholdt en “Imax aktionær møde” ( cirka ) hvor CEO Richard Gelfond, blev ved med at pointere at folkene bag Imax nu vil “tillade” “Imax Live”, der – er vi flere der gætter på – er ensbetydende med at Imax som begreb, nu kunne tænkes at inkludere egentligt “broadcast” af “live events” som koncerter, store shows og andet, der – for eksempel – bliver udført i London, mens resten af Europa kigger med i deres lokale Imax godkendte biografer.

Jamen, tænker du sikkert allerede.

Hvordan når de at få fremkaldt filmen, der jo er en del af Imax konceptet, før biografgæsterne kan se med.

Her er der så at CEO Richard Gelfond, ser ud til at have været ude med “nyhed” ( eller fortalelse ) nummer 2.

Han blev nemlig ved med at tale om et såkaldt “Imax kamera”.

Rygterne har længe handlet om at der rent faktisk skulle være hele 4 af slagsen på vej.

En udvikling væk fra de umuligt store Imax kameraer ville sikkert blive værdsat af rigtigt mange filmfolk

Og at disse alle er “digitale”.

Der er således allerede en “prototype”, der er igang med at blive testet.

Og med en lovet “debut” i 2023, har Imax folket ret travlt med at få det hele til at spille.

Specielt nu hvor hvor størrelser som Kodak, Panavision, og FotoKem alle er med inde over.

Læs også  Et kamera blev større

Igen.

De her kommende “digitale” kameraer kan jo ikke optage på film, hvorfor det ikke er – totalt overraskende – at CEO Richard Gelfond, blev ved med at tale om “Top Gun: Maverick”, der i følge chefen er optaget på “et Imax kamera”.

En sandhed, der er lettere underlig, nu hvor resten af verden mener at den film er optaget på et ( flere ) Sony Venice 1.

Dermed er vi nået til sagens kerne, nemlig at Richard Gelfond, og hele Imax flokken, er på vej til at acceptere at “Filmed in IMAX” ikke længere “kun” er analog, og optage på de vilde Imax kameraer.

Og nu hvor planerne ser ud til at – også – handle om “Imax Live”, kunne man sagtens forestille sig at “live broadcast” til Imax teatre ( biografer ) kunne håndteres på et par Sony Venice 2 i – for eksempel – 8K, eller andre kameraer der kan optage i en realistisk framerate i 8K. ( altså ikke 30fps )

Dem er der fortsat ikke mange af.

Så hvis Imax Live startede ved ( for eksempel ) 8K 120fps, er det lige før at Sony heller ikke kan levere et kamera der kan.

Omvendt ville 8K 50/60fps / 24/48fps ) være en mulighed.

Så kan Arri Alexa LF, og RED Monstro nemlig også være med.

Læs også  Telestream lover masser af nyt på NAB 2019

Desuden er det også flokken af kameraer der kan “Panavizes”, altså konverteres til at efterleve Panavision’s krav, der kunne tænkes at være relevant nu hvor de er en del af beslutningen om at “gå digitalt”.

Der er netop sluppet en ny “Top Gun: Maverick” promo/BTS, der er Imax godkendt.