TV2 på vej med nyt og ungt

I øjeblikket er TV2 ved at “gentænke” de mange tilbud, de har planer om at tilbyde de unge seere, der – efterhånden – ingen steder har at gå hen, i forhold til lineært TV.

Det ville i hvert fald være unfair at mene at konkurrenterne sender mere til denne målgruppe.

Planerne der er en del af “Strategi 25 – TV2 Play” til alle”, skulle efter sigende komme til at handle om at TV2 “vil styrke relationen til de unge seere gennem et bredt og relevant public service-tilbud på tværs af platforme”.

Herunder ved “udenlandsk programindkøb” og flere såkaldte “internationale indholdspartnerskaber”, der alt sammen bliver samlet i en ny ( og ung ?) enhed, der er tænkt til at få de unge til at vælge TV2 Play, i stedet for alle de andre streamtjenester.

Som TV2 selv vurderer det, er TV2 “eksperter i det brede indhold”.

Det indhold der “giver danskerne noget at mødes og tale om”.

Og selv om at de unge ikke er “danskerne”, mener TV2 nok at de kan finde på noget til denne gruppe også.

TV2 er på vej med drama og reality som “Bachelor”, “De lovløse piger” og “Minkavlerne” til et nyt og yngre TV2 Play

Indholdsdirektør Lotte Lindegaard, forklarer:

 -Målgruppen bruger rigtig meget tid på sociale platforme, hvor de dyrker nicherne, men vi mener også, at de har behov for et dansk public service-tilbud, der tager afsæt i deres virkelighed og dyrker fællesskabet. Den opgave vil vi med stor fornøjelse tage på os, starter hun og fortsætter.

Læs også  Seerne skal på kursus i uge 43

 -På TV2 er vi danmarksmestre i den brede og folkelige public service, og det vil vi fokusere på, når vi i et samlet, stærkt indholdstilbud henvender os til de unge. Den unge målgruppe tæller 800.000 seere og brugere, som bliver sværere og sværere at nå. Vi insisterer på at tilbyde danske unge et public service-tilbud, som de ikke vil undvære, og som sætter gang i samtalen, slutter hun, uden at komme ind på hvor stor en del af gruppen TV2 har fat på i øjeblikket.

En af de konsekvenser de unge – og alle de andre seere – derfor kan se frem til, er “færre – men –  større formater” i form af “fiktion”, “reality”, “dokumentar” og “aktualitet”, der alle har det tilfælles at de er tænkt som indhold der skal “samle de unge seere” på tværs af platforme. 

Formater eller indhold som “Bachelor”, “De lovløse piger” og “Minkavlerne” bliver i den forbindelse nævnt, der “allerede har vist sig som gode eksempler på fællesskaber, hvor de unge kan diskutere alt det, der er vigtigt for dem”.

Dorthe Thirstrup der kommer til at stå som “indholdschef for den udvidede Programafdeling”, siger:

 -Vi vil gerne spille en rolle i de unges liv og danne afsæt for samtale og fællesskab. Derfor bevæger vi os væk fra den niche-tilgang, som har præget vores indholdstilbud til de unge seere. Vi er ikke i tvivl om, at vi skal fastholde den lineære kanal, men vi tror på, at tiden er kommet til, at vi breder vores tilbud til målgruppen ud og bevæger os væk fra det comedy-fokus, som karakteriserer Zulu, slutter hun.

Læs også  Når der skal produceres mange kampe

Størrelsen TV2 Echo, der – mere eller mindre – har levet på YouTube og på TV2 Play, fortsætter i den forbindelse.

Det er i følge TV2 nu blevet så stærkt et “aktualitetsbrand blandt de unge”, at de dagligt higer efter mere på alle Echo’s platforme, ganske som TV2 Echo fortsat er visse unges indgang til indhold på de brede TV2 platforme, som hovedkanalen, eller deres web.

TV2 vurdere således at op imod “25 procent af de unge mellem 20-30 år dagligt kommer forbi” tv2.dk dagligt.

De nye planer betyder ydermere også at “Acquisitions & Partnerships” bliver en del af “Programafdelingen”, der i fremtiden skal til at kigge mere på “et tættere nordisk samarbejde”, og ikke kun købe ind i “udlandet”.