AVoD – bliver brutal

Folk der allerede nu har købt adgang til netop så mange streamtjenester at de ikke længere har råd til dem, og derfor er begyndt at investere i de såkaldte AVoD tjenester, bør måske lige trække vejret, og tænke over om det – overhovedet – er værd at se de mange reklamer, for at spare de relativt få kroners forskel på den “fulde pris”.

Sidste nyt, er nemlig at Peacock, der her i landet kommer til at hedde SkyShowtime, har pænt konkret planer om at komme netop så tæt på deres foreløbig 28 millioner kunder, at de mange reklamer AVoD kunderne skal se på, nærmest bliver personificerede helt ned til kundernes hus numre.

Sikkert er det i hvert fald, at annoncører der arbejder lokalt, ned til bydele, bliver foretrukket, suppleret med dem der ønsker at brande deres produkter/navne.

Dette ikke – kun – for at kunne bevise hvor effektiv annoncering på – for eksempel –  SkyShowtime/Peacock er, men også fordi det rent faktisk er en helt ny mulighed for at komme helt ind i stuen hos AVoD kunderne.

NBCUniversal der står bag Peacock, har således eksperimenteret en hel del med deres største succes, “Bel-Air”, der er et remake af “The Fresh Prince of Bel-Air”.

Konkret med to typer annoncer ( TV reklamer ), hvor den ene er “the Peacock Frame Ad”, hvor TV serien zoomes ind og giver plads til permanente reklamer, hvor der løbende er tilbud om at kunden kan købe det de ser i billederne ( tøj, sko og solbriller ) til “the Peacock In-Scene Ad”, hvor streameren breaker serien på “naturlige steder”, helt uden smålig hensyntagen til andet end annoncørerne, eller fylder billboards ud med andet indhold.

Læs også  Vi streamer som gale
Det eneste du så ikke kan med AVoD er Skip Ad – du kommer til at se hele reklamen og et par stykker til

Igen.

Der er som bekendt absolut ingen regler for hvad en streamer kan annoncere for, og hvordan streameren kan tillade de enkelte annoncører at gøre det.

Eneste sted på kloden, hvor politikerne er en smule “vågne” er i den forbindelse i England, hvor OfCom netop har fået lov til at begynde at udtænke et regelsæt for hvad streamerne må.

Specielt i forhold til deres AVoD produkter, der – gætter vi på – bliver brutale, på de markeder hvor de ikke bliver reguleret.

Tilbage til de to Peacock annonce formater, er “The Frame Ad” den gamle våde annoncør drøm, om at seere altid er parat til at købe et jakkesæt, når de ser Miami Vice, eller de solbriller Antonio Banderas har på i de fleste hans tidlige film.

Så hvorfor ikke – hele tiden – vise disse produkter, som kunderne så ellers kan købe med et enkelt klik, i håbet om at komme til at ligne netop Antonio Banderas.

Indtil videre er Peacock dog stadig kun nået til at teste deres koncepter i USA, hvor de – forresten – heller ikke er underlagt regler i forhold til annoncering.

Streaming er med andre ord netop det hul i lovgivningen broadcastere har håbet på her de sidste mange år.

Derfor handler reklamer på AVoD platformene ( og i princippet – potentielt – også på SVoD platformene ) om at tiltrække flest mulige annoncører og lade dem tilbyde hvad de nu har lyst til på en platform der tilbyder “dynamic, contextual targeting for advertisers”.

Læs også  DR omdefinerer børn

Som Laura Molen, president of advertising and partnerships at NBCUniversal siger det:

 -The recommendation to our clients is to leverage the canvas to create a customized experience aligned to their individual brand. And so we create a customized experience using all of these different aspects to bring a marketers message to life, starter hun og fortsætter.

 -You’re reaching audiences in moments of peak relevance. So what we see are a lot of these live moments go on to live in the cultural sphere. And when they are live in the moment, we’re giving marketers an opportunity to bring their brand to life and no other, slutter hun.

Næste skridt er – som eksempel – at der kan placeres reklamer i bymiljøer i film og serier, hvor der er skilte, husmure og andet, der kan annonceres på.

Laura Molen fortsætter:

 -Think of a scene in the show Bel-Air for example, when the main character Will is driving around Los Angeles, and there are billboards that we can actually place a marketer’s ad in those billboards as they’re driving around, and do it in such a way that that brings it to life, forklarer hun videre.

 -When a user plays episodic content, a marketer’s brand or product is dynamically placed in the frame of targeted scenes. And it really creates a non-interruptive ad experience and aligns the programming to the marketer’s campaign and their goals, starter hun og fortsætter.

Læs også  Dato på Disney Plus i Danmark

 -So brands should use this to build brand awareness through content alignment and integrating their products and messages in post-production, slutter hun.

Det er ukendt hvor store dele af disse tanker der vil være implementeret i SkyShowtime/Peacock, når det kommer her til landet, og og det – for eksempel – er en del af SVoD oplevelsen også.

Der er som bekendt ingen regler på området.

Og derfor heller ingen regulering, før de lokale politikere går ind i den sag.

Her en promo for det nye remake af “The Fresh Prince of Bel-Air”, som vi ikke mener er kommet her til landet endnu.

<iframe width=”853″ height=”480″ src=”https://www.youtube.com/embed/rQ1uG91Bbls” title=”YouTube video player” frameborder=”0″ allow=”accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture” allowfullscreen></iframe>