Channel 4 vil ikke sælges

Stadig flere er begyndt at råbe pænt højt, i det engelske.

Årsagen er oplagt nok det nu ( white paper ) besluttede salg af Channel 4, der er en slags PBS broadcaster, der – mere eller mindre – er det forbillede TV2 er etableret efter.

Og nu hvor Channel 4 er blevet sat til salg, er cheferne og andre “gået i skyttegraven”, for at pointere at de på ingen måde mener at det er smart at sælge Channel 4.

Skræk scenariet, der – i princippet – sagtens kunne tænkes at ramme TV2, nu hvor der ikke er flere retssager der truer, bliver allerede nu udråbt til den dårligste ide, nogen sinde.

Altså salget i England.

Channel 4 er en af de helt store indkøbere af indhold på det engelske medie marked

Herhjemme, ville et salg af TV2, blive et væsentligt større problem for produktions miljøet, end det nu er ved at gå op for det engelske, at det er.

Detaljen er jo at en fremtidig ejer, der vil komme fra selvsamme produktionsmiljø jo blandt andet bliver nødt til at prioritere egne selskaber, og derfor fravælge alle konkurrenterne.

Forestil dig at Egmont eller Banijay købte TV2.

På få måneder ville en bunke af de selskaber der ikke hører til under en af disse koncerner ( den koncern der løber med TV2 ) lukke og slukke, eller blot tage videre til andre markeder, nu hvor “konkurrenten” ejer det hele.

Læs også  IP på NAB2019

Det er – potentielt – det samme der kunne tænkes at ske i England.

Derfor har Channel 4 kastet sig ud i at udtænke en række alternative former for “salg” af netop Channel 4, uden at det vil resultere i en heftig krise i hele det engelske produktions miljø, langt ind i globale medie koncerner, der ellers “kun” sælger indhold, der jo pludselig heller ikke ville kunne sælges til Channel 4, når/hvis konkurrenterne købte størrelsen.

Et pænt billede på dette, er at Channel 4 netop har købt alle Engelske fodbold landskampe de næste par år, hvilket betyder at den koncern der køber Channel 4 også køber rettighederne til landskampene.

I går var Channel 4 derfor ude med et alternativ til den lokale regerings planer om at sælge Channel 4.

Planer der inkluderer ideer som “joint venture” udvikling af et selskab der langsomt bliver privat, men altså over tid, i stedet for på et par dage, hvilket stadig flere vurderer at det engelske mediemarked ikke kan “tåle”.

Channel 4 der – forresten – er Margaret Thatcher’s hjertebarn, som alternativ til det røde BBC, er stadig hovedsageligt/udelukkende (?) finansieret af reklamer, hvilket – forresten – er det næste problem i en potentiel privatisering.

TV reklamer er jo ikke ligefrem verdens bedste forretning længere.

Channel 4 er kendt for at eksperimentere og tage chancer med indhold seerne ikke vidste de manglede

Så en koncern med masser af penge, kunne problemfrit købe Channel 4 alene for at trække tabet fra i skat, og så ellers lukke skidtet.

Læs også  Haivision ude med next Gen. Video Encoder

Igen noget der såmænd også kunne ske her i landet, hvor en koncern kunne købe TV2 og lukke de tabsgivende lineære TV kanaler, og fortsat tvinge kunderne til at betale for alle de andre ( sports ) kanaler de stadig ikke ser.

Skulle Channel 4 få succes til at starte op på deres egen “privatisering”, er planen at Channel 4 opgraderer deres investeringer i indhold til 1 milliard pund, hvert år, frem til 2030, og at disse penge så kan bruges til at de enkelte producenter “køber dele af” Channel 4 over tid.

Konceptet kaldes også for et “IP joint venture”, hvor dem med rettighederne køber dele af TV stationen med deres gode ideer, der så både kommer seere, annoncører og TV stationen samt produktions selskaberne til gode.

Alternativet er det som den nuværende regering har udtænkt, nemlig at sælge skidtet til den højestbydende, og så ellers lade markedet klare sig selv.

Herhjemme må man formode at TV2 først bliver sat til salg under en borgerlig regering, der kunne tænkes at have de samme ideer som regeringen har det i England i disse dage.

Nemlig at et privat TV2/Channel 4 vil have lettere ved at konkurrere med Netflix.